کاربران و سطوح دسترسی

تاریخ :1399-10-14 16:43

دسته بندی :آموزش ها

تعریف کاربران و گروه های کاربری و سطوح دسترسی در نرم افزار حسابداری پرنس

برای حفظ امنیت سیستم و ممانعت از دسترسی افرادی که نمی خواهید به اطلاعات داخل نرم افزار دست یابند و یا اطلاعاتی را وارد نمایند و همچنین برای اینکه مشخص باشد هر یک از کاربران چه عملیات هایی را در سیستم انجام داده اند و جهت اینکه مسئولیت هر فرد نسبت به کاری که انجام داده مشخص باشد، افراد مجاز دارای نام کاربری و رمز عبوری خواهند بود که فقط از طریق آن امکان دسترسی به نرم افزار را خواهند داشت.


تعریف کاربران

با وارد کردن نام شخص، نام کاربری، رمز عبور، تکرار رمز عبور، بخش و گروه کاربری می توانید یک کاربر را ثبت نمایید. توجه نمایید که سطح دسترسی این کاربر به برنامه، همان سطح دسترسی تعیین شده برای گروه های کاربری وی می باشد.

میزان قدرتمند بودن رمز عبوری که انتخاب می کنید با الگوریتم های هوش مصنوعی پیشرفته به کاربر نمایش داده می شود.

با انتخاب تاریخ پایان اعتبار کاربر می توانید مدیریت مناسبی بر روی تاریخ اتمام فعالیت کاربران داشته باشید.

در قسمت پایین صفحه تعریف کاربر، لیستی از کاربرانی که تاکنون ثبت شده اند نمایش داده می شوند که با دابل کلیک بر روی هر ردیف، اطلاعات مربوط به کاربر در قسمت های مربوطه بارگذاری شده و می توانیم اطلاعات مربوط به آن کاربر را ویرایش نماییم.

جهت تغییر رمز عبور بر روی نام کاربر راست کلیک نمایید و تغییر رمز عبور را انتخاب نمایید، سپس رمز مورد نظر خود را می توانید بنویسید و با تایید مجدد آن را تغییر دهید.

برای ویرایش اطلاعات، بایستی بر روی ردیف مورد نظر دو بار کلیک کنید و سپس اطلاعات مد نظر را تغییر دهید و بر روی " ثبت و جدید " یا " ثبت و خروج " کلیک کنید.

نکات مهم:

  • به کاربران اکیدا توصیه می گردد که رمز عبور خود را در اختیار افراد دیگر قرار دهد.
  • در صورتی که مدیر سیستم بخواهد مجوز ورود کاربری را لغو نماید بایستی اطلاعات کاربر مورد نظر را ویــرایش نموده و تیک گــزینه « کاربر غیرفعال شود » را بزند. 
  • جهت جلوگیری از سوء استفاده افراد دیگر، رمز عبور خود را ساده تعیین ننمایید، به عنوان مثال اعداد متوالی مانند 123، تاریخ تولد و اعداد خاص را رمز عبور خود قرار ندهید. سعی نمایید از ترکیب اعداد و حروف و علامت های خاص برای رمز عبور خود استفاده نمایید، تا امکان حدس زدن آن توسط دیگران و سوء استفاده از نام کاربری شما سخت تر باشد.
  • جهت درج عکس برای کاربر می بایست برای شخص کاربر تصویر درج شده باشد.
  • هر کاربر می تواند عضو یک یا چند گروه کاربری باشد، در صورتی که کاربر عضو چند گروه کاربری باشد، اجتماع سطوح دسترسی وی برای سطح دسترسی کاربر اعمال می شود. 

گروه های کاربری

جهت اعمال سطوح دسترسی بر روی کاربران سیستم می بایست گروه کاربری تعریف کنید و کاربران را به گروه های کاربری انتساب دهید. 

سطوح دسترسی بر روی گروه های کاربری اعمال می شود، بدین ترتیب از درج اطلاعات تکراری جلوگیری می شود و با تغییر موقعیت کاربر فقط کافی است که گروه کاربری وی را تغییر دهید و بدین ترتیب سطوح دسترسی وی تغییر خواهد کرد.

برای ویرایش اطلاعات، بایستی بر روی ردیف مورد نظر دو بار کلیک کنید و سپس اطلاعات را تغییر دهید و بر روی " ثبت و جدید " یا " ثبت و خروج " کلیک کنید.

توجه: چنانچه بخواهيد دسترسي يک گروه کاربري را به برنامه غيرفعال نماييد، بايد در اين پنجره گروه کاربري مورد نظر را ويرايش نموده  و وضعيت آن را به « غيرفعال » تغيير دهيد.


سطوح دسترسی

به طور کلي هدف از بخش تعريف سطح دسترسي آن است که مدير با توجه به:

  • شرح وظايف کاربران
  • نظر شخصي مدير

ميزان دسترسي هر کاربر را مشخص نمايد.

نکته: قبل از اقدام جهت تعيين سطوح دسترسي ابتدا کل امکانات بخش دسترسي ها را مطالعه نماييد و با توجه به ميزان اطمينان خود به کاربر و شرح وظايف شغلي او، سطح دسترسي را تعيين نماييد. به عنوان مثال ممکن است بنا به دلايلي تصميم بگيريد اختياراتي را که به يک صندوق دار داده ايد به صندوق دار ديگري ندهيد!

توجه نماييد که با وجود اينکه شما به همه پرسنل خود اطمينان داريد، ولي لازم نيست همه آنها به کليه اطلاعات دسترسي داشته باشند.

تعيين سطوح دسترسي در نرم افزار پرنس به قدري کامل مي باشد که مدير مي تواند سطح دسترسي به کوچکترين جزئيات هر پنجره را نيز مشخص نمايد. 

با انتخاب گروه کاربري مورد نظر در بالاي پنجره، سطوح دسترسي گروه کاربري انتخاب شده در جداول مربوطه نمايش داده مي شود.

در لیست سطوح دسترسی در ردیف ها، نام اجزاء اطلاعاتی و در ستون ها هم نام سطوح دسترسی دیده می شود که با تیک زدن ها تعیین می کنید که کاربر به کدام قسمت از نرم افزار دسترسی داشته باشد.

  • دسترسی در فرم های اطلاعاتی:

صفحات ورود اطلاعات، داراي 8 سطح دسترسي متفاوت ذیل می باشند:

    • مشاهده
    • درج
    • ويرايش
    • حذف
    • چاپ
    • پيش نمايش
    • ارسال به اکسل 
    • ارسال به پي دي اف 

که به گروه های کاربری مورد نظر هر يک از دسترسي هايي را که مايل باشيد، خواهيد داد.

توجه: چنانچه کاربري دسترسي مشاهده يک پنجره را نداشته باشد، دکمه هاي پنجره مربوطه از کل برنامه برداشته مي شود و کاربر قادر به رويت  چنين امکاني در نرم افزار نخواهد بود.

  • دسترسی در فرم های عملیاتی:

صفحات ورود اطلاعات، داراي 9 سطح دسترسي متفاوت ذیل می باشند:

    • مشاهده
    • درج
    • ويرايش
    • حذف
    • عملیات
    • چاپ
    • پيش نمايش
    • ارسال به اکسل 
    • ارسال به پي دي اف 

که به گروه های کاربری مورد نظر هر يک از دسترسي هايي را که مايل باشيد، خواهيد داد.

  • دسترسی در فرم های گزارش:

صفحات ورود اطلاعات، داراي 5 سطح دسترسي متفاوت ذیل می باشند:

    • مشاهده
    • چاپ
    • پيش نمايش
    • ارسال به اکسل 
    • ارسال به پي دي اف 

که به گروه های کاربری مورد نظر هر يک از دسترسي هايي را که مايل باشيد، خواهيد داد.

  • دسترسی در اطلاعات:

جهت فعال کردن این قسمت بایستی با پشتیبانی شرکت تماس حاصل نمایید تا تنظیمات نمایش این قسمت برای شما فعال گردد. سپس می توانید از این قسمت استفاده کنید.

دسترسی در اطلاعات شامل اعمال سطح دسترسی جزء به جزء بر روی کالا، شخص، بانک، صندوق، انبار و هزينه / درآمد مي شود به عبارت دیگر مي توانيد تعيين نماييد که هر يک از گروه هاي کاربري شما به کدام بخش از اطلاعات درج شده در سيستم دسترسي داشته باشد. (به طور مثال مي توانيد تعيين نماييد که اين گروه کاربري به اقلام خاصي از کالا يا همه کالا ها دسترسي داشته باشند.)

 

ارسال نظر
برای ارسال نظر ابتدا وارد سایت شوید