حسابداری پایه و مقدماتی بخش دوم از نگاه پژواک

حسابداری پایه و مقدماتی بخش دوم از نگاه پژواک

توسط

حسابداری پایه و مقدماتی بخش دوم از نگاه پژواک

حسابداری پایه و مقدماتی بخش دوم از نگاه پژواک

حسابداری مقدماتی یا پایه یکی از کارهای اصلی  کسب‌وکار است که شرکت‌ها باید به طور موثر انجام دهند , بنابراین  چه شما قصد دارید حسابرسی کنید یا حسابدار بشوید باید افراد حرفه‌ای استخدام کنید یا با حسابداری اولیه آشنا  شوید .

در این مقاله به این می پردازیم که حسابداری اولیه چیست، چه چیزی در آن گنجانده شده است و نمونه هایی از رویه های اساسی حسابداری مقدماتی را بازگو میکنیم لطفا تا انتها با پژواک همراه باشید.

گزارش دهی:

هنگامی که تمام معاملات شرکت مربوط به یک دوره حسابداری تکمیل شد، حسابدار اطلاعات ذخیره شده در حساب ها را ادغام می کند و آنها را در سه سند طبقه بندی می کند که در مجموع صورت های مالی نامیده می شوند.

صورت سود و زیان:

این سند حاوی اطلاعاتی در مورد درآمدهای شرکت است و تمام هزینه های انجام شده برای تعیین سود یا زیان خالص دوره گزارش را کسر می کند. توانایی یک شرکت برای گسترش پایگاه مشتریان خود و عملکرد به شیوه ای کارآمد را اندازه گیری می کند.

ترازنامه:

این سند حاوی اطلاعاتی درباره دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام شرکت در پایان دوره گزارشگری است. وضعیت مالی یک سازمان را در یک نقطه از زمان نشان می دهد و به دقت بررسی می شود تا توانایی سازمان در پرداخت صورت حساب هایش مشخص شود.

صورت جریان های نقدی:

این سند حاوی اطلاعاتی در مورد استفاده ها و منابع وجوه نقد در طول دوره گزارش است. این امر به ویژه زمانی مفید است که مقدار درآمد خالص که در صورت سود و زیان ظاهر می شود با تغییر خالص نقدینگی در طول دوره گزارشگری متفاوت باشد.

اصول حسابداری عمومی:

اصول حسابداری عموما ً پذیرفته‌شده مجموعه‌ای از دستورالعمل‌هایی است که حسابداران باید به روش‌های حسابداری خود اعمال کنند . در حالی که یک روزنامه از یک راهنمای سبک استفاده می‌کند که مجموعه‌ای از استانداردها برای نویسندگان و ویراستاران خود را تشریح می‌کند, استاندارد را تنظیم می‌کند که حسابداران را به هنگام ثبت و گزارش اطلاعات مالی هدایت می‌کند . همچنین , هنگامی که همه حسابداران براساس   آن کار می‌کنند , سرمایه گذاران و تحلیلگران به راحتی می‌توانند بایگانی و اظهارنامه‌های مالی را درک کنند .

حسابداری پایه و مقدماتی بخش دوم از نگاه پژواک
حسابداری پایه و مقدماتی بخش دوم از نگاه پژواک

نمونه ای از حسابداری پایه:

برای نشان دادن حسابداری دو طرفه، تصور کنید شرکت شما قرار است درآمد فروش 10 میلیون ریالی را ثبت کند، باید دو ورودی انجام دهید. اینها شامل ورودی بدهی  10میلیون ریالی برای افزایش حساب ترازنامه به نام “نقد” و ورودی اعتباری 10 میلیون ریالی برای افزایش حساب صورت درآمد به نام “درآمد” است.

مثال دیگر ممکن است خرید یک میز اداری جدید به قیمت 250 میلیون ریال باشد. در این مثال، شما باید یک بدهی 250 میلیون ریالی  برای افزایش حساب هزینه «مبلمان اداری» صورت درآمد شرکت خود و یک اعتبار 250 میلیون ریالی برای کاهش حساب «نقدی» ترازنامه خود وارد کنید.

عکس این موضوع نیز صادق است: اگر از بانک پول قرض کنید، دارایی های شرکت شما افزایش می یابد اما بدهی های شما نیز به همان میزان افزایش می یابد. حسابداری دوبار ورود به دقت آن را بررسی می کند زیرا پس از تکمیل ورودی های خود، مجموع حساب های دارای مانده بدهی باید با مجموع حساب های مانده اعتباری مطابقت داشته باشد و مطمئن شود که هر دو بخش معامله را در اختیار گرفته اید.

چرخه حسابداری

چرخه حسابداری فرآیند جمعی ثبت و مرتب سازی تراکنش های مالی یک شرکت است. این تضمین می کند که صورت های مالی یک شرکت به طور دقیق تهیه شده و انعکاسی واقعی از وضعیت مالی آن است. این یک چرخه در نظر گرفته می شود زیرا گردش کار دایره ای است – از یک دوره حسابداری به دوره دیگر منتقل می شود. چرخه کامل حسابداری شامل 9 مرحله است که در گذشته به صورت دستی انجام می شد و در مجلات ثبت می شد. امروزه اکثر حسابداران از نرم افزار حسابداری برای پردازش همزمان بسیاری از این مراحل استفاده می کنند. در اینجا نگاهی به مراحل چرخه حسابداری داریم:

1.تراکنش ها

2.نوشته های  سند مالی

3.ارسال از حساب دفتری  به دفتر کل

4.تراز آزمایشی

5.تنظیم ورودی ها

6.تراز آزمایشی تنظیم شده

7.صورت های مالی

8.بستن ورودی ها

9.تراز آزمایشی پس از بسته شدن

1.تراکنش ها

چرخه حسابداری با معاملات شروع می شود. این بدان معناست که هر بار که فروش انجام می شود، دارایی خریداری می شود، محصول برمی گردد یا بدهی پرداخت می شود، چرخه حسابداری آغاز می شود. کلیه فعالیت های مالی که شامل مبادله دارایی های یک شرکت می شود، معامله محسوب می شود.

2.سند مالی

سند مالی یک پرونده فیزیکی یا سند دیجیتالی است که به عنوان داده، صفحه گسترده یا کتاب در نرم افزار حسابداری شرکت نگهداری می شود. هنگامی که یک تراکنش مالی انجام می شود، یک حسابدار آن را به عنوان یک سند  روزنامه ثبت می کند. اگر درآمد یا هزینه بر یک یا چند حساب تجاری تأثیر بگذارد، ورودی سند نیز آن را منعکس خواهد کرد. سند سازی بخش مهمی از ثبت سوابق است و امکان بررسی مختصر و انتقال سوابق را در مراحل بعدی حسابداری فراهم می کند. همراه با دفتر کل، سند مالی به عنوان بخشی از فرآیند حسابرسی به دقت بررسی می شوند.

 3.ارسال ازسند مالی به دفتر کل

کلیه اطلاعات ثبت شده در اسناد مالی  به دفتر کل ارسال می شود. دفتر کل حاوی اطلاعات حساب است که برای ایجاد صورتهای مالی شرکت مورد نیاز است. داده های معاملات ثبت شده در دفتر کل بر اساس نوع به حساب های هزینه ها، درآمدها، حقوق صاحبان سهام، بدهی ها و دارایی ها تفکیک می شود.

4.تراز آزمایشی

هنگامی که معاملات تجاری خلاصه می شود یا به دفتر کل بسته می شود، حسابدار یک تراز آزمایشی ایجاد می کند که به عنوان گزارشی از مانده هر حساب دفتر عمل می کند. یک شرکت به طور دوره ای، معمولاً در پایان هر دوره گزارش، یک تراز آزمایشی ایجاد می کند. تراز آزمایشی به شرکت کمک می کند تا اطمینان حاصل کند که ورودی های سیستم حسابداری خود از نظر ریاضی درست است. تراز آزمایشی به دقت بررسی می‌شود تا مطمئن شود هیچ خطایی وجود ندارد و با افزودن ورودی‌های لازم تنظیم می‌شود.

5.تنظیم ورودی ها

زمانی که حسابداران ثبت‌ها را تعدیل می‌کنند، به تعویق‌افتاده‌ها و تعهداتی که بر موجودی نهایی حساب‌ها در دفتر کل تأثیر گذاشته‌اند، توجه می‌کنند. این تعدیل ها برای اطمینان از مطابقت نتایج گزارش شده با وضعیت مالی شرکت قبل از تهیه صورت های مالی انجام می شود.

6.تراز آزمایشی تنظیم شده

پس از انجام اصلاحات در ورودی ها و نهایی شدن، حسابدار تراز آزمایشی تعدیل شده را آماده می کند. مانند موجودی آزمایشی، تراز آزمایشی تعدیل‌شده تضمین می‌کند که بدهی‌ها و اعتبارات پس از انجام تنظیمات مربوط به ورودی‌ها مطابقت دارند. تراز آزمایشی تعدیل شده دقیق ترین رکورد از تراکنش های مالی یک شرکت است.

7.صورت های مالی

با استفاده از تراز آزمایشی تعدیل شده، حسابدار صورت نقدی، صورت سود و زیان و ترازنامه را تهیه می کند. اینها برای نشان دادن وضعیت مالی، نتایج و جریان نقدی شرکت استفاده خواهند شد.

8.بسته شدن ورودی ها

در این مرحله، حسابدار داده ها را از حساب های موقت به حساب های دائمی در ترازنامه منتقل می کند. حساب های موقت شامل هزینه ها، درآمدها و سود سهام می باشد. این حساب ها باید در پایان دوره حسابداری بسته شوند (به صفر برسند) تا برای دوره بعدی معاملات آماده شوند. به عنوان مثال، 500 میلیون ریال درآمد در سال جاری به عنوان 500 میلیون ریال درآمد برای سال آینده به حساب نمی آید، حتی اگر شرکت شما این وجوه را برای استفاده در سال آینده حفظ کند.

9.تراز آزمایشی پس از بسته شدن

تراز آزمایشی پس از بسته شدن آخرین مرحله از چرخه حسابداری است. در این مرحله، حسابدار تطابق بدهی‌ها و بستان‌کاری‌ها را پس از ثبت‌های بسته بررسی می‌کند. آنها همچنین مطمئن می شوند که موجودی آزمایشی فقط شامل حساب های دائمی باشد، زیرا حساب های موقت قبلاً به صفر کاهش یافته است.

برای مدیریت کسب و کار خود در بخش مالی میتونید هم اکنون نرم افزار متناسب کسب و کار خود را از پژواک تهیه نمایید.

همچنین میتونید با کلید بر روی لینک زیر مشخصات نرم افزار حسابداری پرنس را مطالعه نمایید .

مارا دراینستاگرام دنبال کنید

ارسال یک نظر

همچنین ممکن است دوست داشته باشید