هزینه های عملیاتی در حسابداری و اسناد مالی

هزینه های عملیاتی در حسابداری و اسناد مالی

توسط

هزینه های عملیاتی در حسابداری و اسناد مالی

هزینه های عملیاتی در حسابداری و اسناد مالی

هزینه های عملیاتی چیست؟

هزینه های عملیاتی با نگهداری و اداره یک کسب و کار به صورت روزانه مرتبط است. هزینه های عملیاتی شامل هزینه های مستقیم کالاهای فروخته شده  و سایر هزینه های عملیاتی – که اغلب فروش، عمومی و اداری نامیده می شود – که شامل اجاره، حقوق و دستمزد و سایر هزینه های سربار و همچنین هزینه های مواد خام و نگهداری می شود. هزینه های عملیاتی شامل هزینه های غیرعملیاتی مرتبط با تامین مالی مانند بهره، سرمایه گذاری یا تبدیل ارز خارجی نمی شود.

هزینه عملیاتی از درآمد کسر می شود تا به درآمد عملیاتی برسد و در صورت سود و زیان شرکت منعکس می شود.

به طور کلی:

مدیریت یک شرکت به دنبال به حداکثر رساندن سود برای شرکت است. از آنجایی که سود هم با درآمدی که شرکت به دست می آورد و هم مبلغی که شرکت برای فعالیت خرج می کند تعیین می شود، سود را می توان هم با افزایش درآمد و هم با کاهش هزینه های عملیاتی افزایش داد. از آنجایی که کاهش هزینه ها به طور کلی راهی آسان تر و در دسترس تر برای افزایش سود به نظر می رسد، مدیران اغلب به سرعت این روش را انتخاب می کنند.

 

کاهش بیش از حد هزینه های عملیاتی می تواند بهره وری شرکت و در نتیجه سود آن را نیز کاهش دهد. در حالی که کاهش هر گونه هزینه عملیاتی خاص معمولاً سود کوتاه مدت را افزایش می دهد، همچنین می تواند در بلندمدت به درآمد شرکت آسیب برساند.

 

به عنوان مثال، اگر شرکتی هزینه های تبلیغات خود را کاهش دهد، سود کوتاه مدت آن احتمالاً بهبود می یابد زیرا پول کمتری را برای هزینه های عملیاتی خرج می کند. با این حال، با کاهش تبلیغات خود، شرکت ممکن است ظرفیت خود را برای ایجاد تجارت جدید نیز کاهش دهد به طوری که درآمد در آینده ممکن است آسیب ببیند.

نحوه محاسبه هزینه های عملیاتی در حسابداری

از فرمول و مراحل زیر می توان برای محاسبه هزینه عملیاتی یک کسب و کار استفاده کرد. اطلاعات مورد نیاز را از صورت سود و زیان شرکت که برای گزارش عملکرد مالی دوره حسابداری استفاده می شود، پیدا خواهید کرد.

از صورت سود و زیان یک شرکت، کل بهای تمام شده کالای فروخته شده را بگیرید که می توان آن را هزینه فروش نیز نامید.

کل هزینه های عملیاتی را بیابید، که باید بیشتر در صورت سود و زیان باشد.

کل هزینه های عملیاتی را اضافه کنید تا به کل هزینه های عملیاتی دوره برسید.

انواع هزینه های عملیاتی در حسابداری

در حالی که هزینه های عملیاتی عموماً شامل هزینه های سرمایه نمی شود، می تواند بسیاری از اجزای هزینه های عملیاتی را شامل شود، مانند:

 

هزینه های حسابداری و حقوقی

هزینه های بانکی

هزینه های فروش و بازاریابی

مخارج سفر

هزینه های سرگرمی

هزینه های تحقیق و توسعه غیر سرمایه ای

هزینه های تامین دفتر

اجاره دادن

هزینه های تعمیر و نگهداری

هزینه های آب و برق

هزینه حقوق و دستمزد

هزینه های عملیاتی شامل بهای تمام شده کالای فروخته شده نیز می شود که هزینه هایی است که مستقیماً با تولید کالاها و خدمات مرتبط است. برخی از هزینه ها عبارتند از:

 

هزینه های مستقیم مواد

کار مستقیم

اجاره کارخانه یا تأسیسات تولیدی

مزایا و دستمزد کارگران تولیدی

هزینه های تعمیر تجهیزات

هزینه های آب و برق و مالیات تاسیسات تولیدی

هزینه های عملیاتی یک کسب و کار از دو جزء هزینه های ثابت و هزینه های متغیر تشکیل شده است که از جنبه های مهمی با هم تفاوت دارند.

هزینه های ثابت

هزینه ثابت هزینه ای است که با افزایش یا کاهش فروش یا بهره وری تغییر نمی کند و صرف نظر از فعالیت یا عملکرد شرکت باید پرداخت شود. به عنوان مثال، یک شرکت تولیدی باید اجاره بهای فضای کارخانه را بدون توجه به میزان تولید یا درآمد آن بپردازد. در حالی که می تواند هزینه های پرداخت اجاره خود را کوچک و کاهش دهد، نمی تواند این هزینه ها را حذف کند و بنابراین آنها را ثابت می دانند.  عموماً شامل هزینه های سربار، بیمه، امنیت و تجهیزات می شود.

 

می تواند به دستیابی به صرفه جویی در مقیاس کمک کند، زیرا زمانی که بسیاری از هزینه های یک شرکت ثابت است، شرکت می تواند با تولید واحدهای بیشتر، سود بیشتری به ازای هر واحد کسب کند. در این سیستم،  بر تعداد واحدهای تولید شده پخش می شود و با کاهش متوسط ​​هزینه تولید هر واحد، با افزایش تولید، تولید را کارآمدتر می کند. صرفه جویی در مقیاس می تواند به شرکت های بزرگ اجازه دهد که کالاهای مشابه شرکت های کوچکتر را با قیمت های پایین تر بفروشند.

 

اصل صرفه جویی در مقیاس را می توان از این جهت محدود کرد که  عموماً باید با معیارهای معینی در رشد تولید افزایش یابد. به عنوان مثال، یک شرکت تولیدی که نرخ تولید خود را در یک دوره مشخص افزایش می‌دهد، در نهایت به نقطه‌ای می‌رسد که نیاز به افزایش اندازه فضای کارخانه خود دارد تا بتواند افزایش تولید محصولات خود را تامین کند.

هزینه های عملیاتی در حسابداری و اسناد مالی
هزینه های عملیاتی در حسابداری و اسناد مالی

هزینه های متغیر

هزینه های متغیر، همانطور که از نام آن پیداست، شامل هزینه هایی است که با تولید متفاوت است. برخلاف ، هزینه های متغیر با افزایش تولید افزایش می یابد و با کاهش تولید کاهش می یابد. نمونه هایی از هزینه های متغیر شامل هزینه های مواد اولیه و هزینه برق است. به عنوان مثال، برای اینکه یک رستوران زنجیره ای فست فود که سیب زمینی سرخ کرده می فروشد تا فروش سرخ شده خود را افزایش دهد، باید سفارشات خرید سیب زمینی خود را از تامین کننده خود افزایش دهد.

 

گاهی اوقات ممکن است که یک شرکت هنگام خرید کالا به صورت عمده به تخفیف حجمی یا «افت قیمت» دست یابد، که در آن فروشنده موافقت می‌کند در ازای موافقت خریدار برای خرید منظم لوازم در مقادیر زیاد، هزینه هر واحد را اندکی کاهش دهد. در نتیجه، توافق ممکن است تا حدودی همبستگی بین افزایش یا کاهش تولید و افزایش یا کاهش هزینه های عملیاتی شرکت را کاهش دهد.

 

هزینه های نیمه متغیر

علاوه بر هزینه‌های ثابت و متغیر، ممکن است هزینه‌های عملیاتی یک شرکت نیز نیمه متغیر (یا «نیمه ثابت») در نظر گرفته شود. هزینه‌های ثابت و هزینه‌های متغیر. هزینه‌های نیمه متغیر تا حدی با افزایش یا کاهش تولید متفاوت است، مانند هزینه‌های متغیر، اما همچنان وجود دارد که تولید صفر باشد، مانند هزینه‌های ثابت. این چیزی است که در درجه اول هزینه‌های نیمه متغیر را از هزینه‌های ثابت و متغیر متمایز می‌کند.

 

نمونه ای از هزینه های نیمه متغیر، کار اضافه کاری است. دستمزدهای معمولی برای کارگران عموماً به عنوان  در نظر گرفته می شود، زیرا در حالی که مدیریت یک شرکت می تواند تعداد کارگران و ساعات کار دستمزدی را کاهش دهد، همیشه برای عملکرد به نیروی کار با اندازه ای نیاز دارد. پرداخت های اضافه کاری اغلب به عنوان هزینه های متغیر در نظر گرفته می شود، زیرا تعداد ساعات اضافه کاری که یک شرکت به کارگران خود می پردازد به طور کلی با افزایش تولید افزایش می یابد و با کاهش تولید کاهش می یابد. زمانی که دستمزدها بر اساس شرایط بهره وری که امکان اضافه کاری را فراهم می کند پرداخت می شود، هزینه دارای اجزای ثابت و متغیر است و به عنوان هزینه نیمه متغیر در نظر گرفته می شود.

هزینه های فروش، عمومی و اداری در مقابل هزینه های عملیاتی

هزینه های فروش، عمومی و اداری  در صورت سود و زیان به عنوان مجموع تمام هزینه های فروش مستقیم و غیر مستقیم و کلیه هزینه های عمومی و اداری  یک شرکت گزارش می شود. این شامل تمام هزینه‌هایی است که مستقیماً به ساخت یک محصول یا انجام خدمات مربوط نمی‌شود – یعنی شامل هزینه‌های فروش و ارائه محصولات یا خدمات، علاوه بر هزینه‌های مدیریت شرکت است.

 

تقریباً شامل هر چیزی است که در بهای تمام شده کالای فروخته شده نیست. هزینه های عملیاتی شامل به علاوه تمام هزینه های عملیاتی، از جمله است.

محدودیت های هزینه های عملیاتی

مانند هر معیار مالی، هزینه های عملیاتی باید در طول دوره های گزارش دهی مختلف مقایسه شوند تا درک هر روندی به دست آید. شرکت‌ها گاهی اوقات می‌توانند هزینه‌ها را برای یک فصل خاص کاهش دهند، که درآمد آنها را به طور موقت افزایش می‌دهد. سرمایه گذاران باید هزینه ها را بررسی کنند تا ببینند در طول زمان در حال افزایش یا کاهش هستند و در عین حال آن نتایج را با عملکرد درآمد و سود مقایسه کنند.

فرمول هزینه کل چیست؟

فرمول هزینه کل  و متغیر یک شرکت را برای تولید مقداری کالا یا خدمات ترکیب می کند. برای محاسبه هزینه کل، میانگین هزینه ثابت هر واحد را به میانگین هزینه متغیر در هر واحد اضافه کنید. این را در تعداد کل واحدها ضرب کنید تا هزینه کل بدست آید.

 

فرمول هزینه کل مهم است زیرا به مدیریت کمک می کند سودآوری کسب و کار خود را محاسبه کند. این به مدیران کمک می کند تا مشخص کنند کدام  یا متغیر می تواند کاهش یابد تا حاشیه سود افزایش یابد. همچنین به مدیران کمک می کند تا قیمت محصولات خود را تعیین کنند و سودآوری یک خط محصول را با خط دیگر مقایسه کنند.

چگونه هزینه های عملیاتی بر سود تأثیر می گذارد؟

هزینه های عملیاتی که زیاد یا در حال افزایش هستند می توانند سود خالص شرکت را کاهش دهند. مدیریت یک شرکت به دنبال راه‌هایی برای تثبیت یا کاهش هزینه‌های عملیاتی و در عین حال تعادل بین نیاز به تولید کالاهایی است که خواسته‌های مصرف‌کننده را برآورده می‌کند. اگر هزینه های عملیاتی خیلی زیاد شود، مدیریت ممکن است برای حفظ سودآوری نیاز به افزایش قیمت محصولات خود داشته باشد. سپس آنها ریسک از دست دادن مشتریان خود را در مقابل رقبایانی که قادر به تولید کالاهای مشابه با قیمت پایین تر هستند، می کنند.

تفاوت بین هزینه های عملیاتی و هزینه های راه اندازی چیست؟

هزینه های عملیاتی هزینه هایی است که یک کسب و کار در عملیات عادی روزانه خود متحمل می شود. از سوی دیگر، هزینه‌های راه‌اندازی، هزینه‌هایی هستند که یک استارت‌آپ باید به عنوان بخشی از فرآیند شروع کسب‌وکار جدید خود بپردازد. حتی قبل از اینکه یک کسب و کار برای اولین بار درهای خود را باز کند یا شروع به تولید یک محصول جدید کند، فقط برای شروع باید پول خرج کند.

 

به عنوان مثال، کسب و کار ممکن است نیاز به صرف پول برای تحقیق و توسعه، خرید تجهیزات، اجاره فضای اداری و دستمزد کارکنان داشته باشد. یک استارت آپ اغلب این هزینه ها را از طریق وام های تجاری یا پول سرمایه گذاران خصوصی پرداخت می کند. این در تضاد با هزینه های عملیاتی است که از طریق درآمد حاصل از فروش پرداخت می شود.

نرم افزار حسابداری پژواک

شرکت مهندسی نرم افزار  حسابداری پژواک اینک با ورود به دهه سوم فعالیت های خود و با پشتوانه بیش از یکصد هزار کاربر در سرتاسر ایران و به مدد تجربیات موفق در زمینه پشتیبانی و ارائه خدمات پس از فروش و همچنین سبد کالای تکمیل شده با بیش از ده ها نرم افزار تخصصی شده مشاغل مختلف ، مدعی است که می تواند جهت صنوف متفاوت نرم افزار متناسب که به بهترین شکل ممکن مدیریت مالی و نرم افزار حسابداری مجموعه را انجام دهد ارائه نماید.

 

همچنین میتونید با کلید بر روی لینک زیر مشخصات نرم افزار حسابداری پرنس را مطالعه نمایید .

مارا دراینستاگرام دنبال کنید

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید