هزینه های تولید در حسابداری
هزینه های تولید در حسابداری
هزینه های تولید چیست؟
هزینههای تولید به تمام هزینههای مستقیم و غیرمستقیم که کسبوکارها از تولید یک محصول یا ارائه خدمات با آن مواجه هستند، اطلاق میشود. هزینه های تولید می تواند شامل هزینه های مختلفی مانند نیروی کار، مواد اولیه، لوازم ساخت مصرفی و سربار کلی باشد.
درک هزینه های تولید
هزینه های تولید، که به عنوان هزینه های محصول نیز شناخته می شوند، زمانی که یک کسب و کار محصولی را تولید می کند یا خدماتی را ارائه می دهد، متحمل می شود. این هزینه ها شامل انواع هزینه ها می شود. به عنوان مثال، تولیدکنندگان هزینه های تولید مربوط به مواد اولیه و نیروی کار مورد نیاز برای ایجاد محصول را دارند. صنایع خدماتی متحمل هزینه های تولید مربوط به نیروی کار مورد نیاز برای اجرای خدمات و هرگونه هزینه مواد درگیر در ارائه خدمات می شوند.
مالیات های وضع شده توسط دولت یا حق امتیازهای بدهی شرکت های استخراج منابع طبیعی نیز به عنوان هزینه های تولید تلقی می شود. زمانی که یک محصول تمام شد، شرکت ارزش محصول را به عنوان دارایی در صورت های مالی خود ثبت می کند تا زمانی که محصول فروخته شود. ثبت محصول نهایی به عنوان دارایی در خدمت برآوردن الزامات گزارشگری شرکت و اطلاع رسانی به سهامداران است.
کل هزینه های محصول را می توان با جمع کردن کل هزینه های مواد مستقیم و نیروی کار و همچنین کل هزینه های سربار ساخت تعیین کرد.
برای رسیدن به بهای تمام شده تولید در هر واحد، هزینه های تولید بر تعداد واحدهای تولید شده در دوره تحت پوشش آن هزینه ها تقسیم می شود. برای شکستن قیمت، قیمت فروش باید هزینه هر واحد را پوشش دهد. قیمتهایی که بیشتر از بهای تمام شده هر واحد هستند منجر به سود میشوند، در حالی که قیمتهایی که کمتر از بهای تمام شده هر واحد هستند منجر به زیان میشوند.
انواع هزینه های تولید
تولید هم هزینه های ثابت و هم هزینه های متغیر را متحمل می شود. به عنوان مثال، هزینه های ثابت برای ساخت یک خودرو شامل تجهیزات و همچنین حقوق کارگران می شود. با افزایش نرخ تولید، هزینه های ثابت، بدون تغییر می ماند.
هزینه های متغیر با تغییر حجم تولید افزایش یا کاهش می یابد. هزینه های آب و برق نمونه بارز هزینه های متغیر است، زیرا به طور کلی با افزایش مقیاس تولید به انرژی بیشتری نیاز است.
هزینه نهایی تولید به کل هزینه تولید یک واحد اضافی اشاره دارد. در تئوری اقتصادی، یک شرکت به توسعه تولید یک کالا ادامه می دهد تا زمانی که هزینه نهایی تولید آن با محصول نهایی (درآمد نهایی) برابری کند. این به نوبه خود تمایل به برابری با قیمت فروش آن خواهد داشت.
ملاحظات ویژه
اگر هزینه تولید بیشتر از قیمت فروش محصول باشد، ممکن است گزینه هایی برای تولیدکنندگان وجود داشته باشد. اولین کاری که ممکن است انجام دهند کاهش هزینه های تولید است. اگر این امکان پذیر نیست، آنها ممکن است نیاز به تجدید نظر در ساختار قیمت گذاری و استراتژی بازاریابی خود داشته باشند تا تعیین کنند که آیا می توانند افزایش قیمت را توجیه کنند یا اینکه می توانند محصول را به یک جمعیت جدید بازاریابی کنند. اگر هیچ یک از این گزینه ها کارساز نباشد، ممکن است تولیدکنندگان مجبور شوند فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورند یا به طور دائم تعطیل کنند
در اینجا یک مثال فرضی برای نشان دادن این است که چگونه این کار با استفاده از قیمت نفت انجام می شود. فرض کنید قیمت نفت به 45 دلار در هر بشکه کاهش یافته است. اگر هزینه های تولید بین 20 تا 50 دلار در هر بشکه متغیر باشد، در آن صورت وضعیت نقدینگی منفی برای تولیدکنندگان با هزینه های تولید بالا رخ می دهد. این شرکت ها می توانند تصمیم بگیرند که تولید را تا زمانی که قیمت فروش به سطوح سودآور بازگردد متوقف کنند.
هزینه های تولید چگونه تعیین می شود؟
برای اینکه یک هزینه به عنوان هزینه تولید واجد شرایط شود، باید مستقیماً با ایجاد درآمد برای شرکت مرتبط باشد. تولیدکنندگان هزینه های تولید مربوط به مواد خام و نیروی کار مورد نیاز برای تولید محصولات خود را بر عهده دارند. صنایع خدماتی هزینه های تولید مربوط به نیروی کار مورد نیاز برای اجرا و ارائه خدمات خود را حمل می کنند. حق الامتیازهای بدهی شرکت های استخراج منابع طبیعی نیز به عنوان هزینه های تولید تلقی می شود و مالیات هایی که توسط دولت اخذ می شود.
هزینه های تولید چگونه محاسبه می شود؟
تولید هم هزینه مستقیم دارد و هم هزینه های غیرمستقیم. به عنوان مثال، هزینه های مستقیم برای ساخت یک خودرو، موادی مانند پلاستیک و فلز و همچنین حقوق کارگران خواهد بود. هزینه های غیرمستقیم شامل سربار مانند اجاره و هزینه های آب و برق می شود. کل هزینه های محصول را می توان با جمع کردن کل هزینه های مواد مستقیم و نیروی کار و همچنین کل هزینه های سربار تولید تعیین کرد. برای تعیین هزینه محصول به ازای هر واحد محصول، این مبلغ را بر تعداد واحدهای تولید شده در دوره تحت پوشش آن هزینه ها تقسیم کنید.
هزینه های تولید چه تفاوتی با هزینه های ساخت دارد؟
هزینه تولید به تمام هزینههای مربوط به شرکتی که کسب و کار خود را انجام میدهد اشاره دارد، در حالی که هزینه تولید تنها هزینههای لازم برای ساخت محصول را نشان میدهد. در حالی که هزینه های تولید شامل هزینه های مستقیم و غیرمستقیم راه اندازی یک تجارت می شود، هزینه های تولید فقط هزینه های مستقیم را منعکس می کند.
نرم افزار حسابداری پژواک
شرکت مهندسی نرم افزار حسابداری پژواک اینک با ورود به دهه سوم فعالیت های خود و با پشتوانه بیش از یکصد هزار کاربر در سرتاسر ایران و به مدد تجربیات موفق در زمینه پشتیبانی و ارائه خدمات پس از فروش و همچنین سبد کالای تکمیل شده با بیش از ده ها نرم افزار تخصصی شده مشاغل مختلف ، مدعی است که می تواند جهت صنوف متفاوت نرم افزار متناسب که به بهترین شکل ممکن مدیریت مالی و نرم افزار حسابداری مجموعه را انجام دهد ارائه نماید.
همچنین میتونید با کلید بر روی لینک زیر مشخصات نرم افزار حسابداری پرنس را مطالعه نمایید .
مارا دراینستاگرام دنبال کنید