حسابداری حقوق و دستمزد

حسابداری حقوق و دستمزد

توسط

حسابداری حقوق و دستمزد

حسابداری حقوق و دستمزد

حقوق و دستمزد چیست؟

حقوق و دستمزد هزینه است که یک کسب و کار باید برای مدت معین یا در یک تاریخ معین به کارمندان خود بپردازد. معمولاً توسط بخش حسابداری یا منابع انسانی یک شرکت مدیریت می شود. حقوق و دستمزد مشاغل کوچک ممکن است مستقیماً توسط مالک یا یکی از همکاران مدیریت شود.

به طور فزاینده ای، حقوق و دستمزد به شرکت های تخصصی برون سپاری می شود که پردازش چک حقوق، مزایای کارکنان، بیمه و وظایف حسابداری مانند کسر مالیات را انجام می دهند. بسیاری از شرکت‌های فین‌تک حقوق و دستمزد از فناوری برای ساده‌سازی فرآیندهای حقوق و دستمزد استفاده می‌کنند. این راه حل ها با راحتی و سرعت بیشتری به کارمندان پرداخت می کنند و اسناد مربوط به حقوق و دستمزد دیجیتال را با خدمات نوآورانه مبتنی بر فناوری مورد نیاز مالی  شرکت و برون سپاری ارائه می دهند.

حقوق و دستمزد همچنین می تواند به لیست کارکنان یک شرکت و میزان غرامت هر یک از آنها اشاره کند. حقوق و دستمزد یک هزینه عمده برای اکثر مشاغل است و تقریباً همیشه قابل کسر است، به این معنی که هزینه را می توان از درآمد ناخالص کسر کرد و درآمد مشمول مالیات شرکت را کاهش داد. حقوق و دستمزد می تواند از یک دوره پرداخت به دوره دیگر به دلیل اضافه کاری، دستمزد بیماری و سایر متغیرها متفاوت باشد.

درک حقوق و دستمزد

حقوق و دستمزد فرآیند پرداخت به کارکنان یک شرکت است که شامل پیگیری ساعات کار، محاسبه حقوق کارکنان و توزیع پرداخت ها از طریق واریز مستقیم به حساب های بانکی کارمندان یا چک می باشد. با این حال، شرکت ها همچنین باید وظایف حسابداری را برای ثبت حقوق و دستمزد، مالیات های کسر شده، پاداش ها، پرداخت اضافه کاری، زمان بیماری و پرداخت مرخصی انجام دهند. شرکت‌ها باید مبلغی را که باید برای مالیات‌های مدیکر، تامین اجتماعی و بیکاری به دولت پرداخت شود کنار گذاشته و ثبت کنند.

بسیاری از شرکت ها از راه حل های نرم افزاری برای مدیریت حقوق و دستمزد خود استفاده می کنند. کارمند ساعات کاری خود را از طریق یک API وارد می کند و حقوق آنها پردازش و به حساب های بانکی آنها واریز می شود.

بسیاری از شرکت‌های متوسط و بزرگ، خدمات حقوق و دستمزد را برای ساده‌سازی فرآیند برون‌سپاری می‌کنند. کارفرمایان تعداد ساعات کار هر کارمند را پیگیری می کنند و این اطلاعات را به سرویس حقوق و دستمزد منتقل می کنند. در روز پرداخت، خدمات حقوق و دستمزد مبلغ ناخالصی را که به کارمند بدهکار است بر اساس تعداد ساعات یا هفته های کار در طول دوره پرداخت و نرخ دستمزد محاسبه می کند. این خدمات مالیات و سایر کسرها را از درآمد کسر می کند و سپس به کارکنان پرداخت می کند.

مزایا و معایب استفاده از خدمات حقوق و دستمزد حرفه ای

یکی از مزایای عمده خدمات حقوق و دستمزد، توانایی آنها در تهیه گزارش های متنوعی است که رویه های حسابداری را ساده می کند و به شرکت ها کمک می کند تا اطمینان حاصل کنند که با الزامات قانونی و تشکیل پرونده مالیاتی مطابقت دارند. خدمات حقوق و دستمزد همچنین ممکن است سابقه ای از میزان استفاده کارکنان از تعطیلات یا زمان شخصی را حفظ کند.

با توجه به معایب، زمانی که شرکت ها سیستم حقوق و دستمزد خود را برون سپاری می کنند، باید برای حسابداری دقیق به افراد خارج از کسب و کار تکیه کنند. در صورت بروز خطا، پرسنل شرکت در محل باید با کارکنان ناراحت برخورد کنند. همچنین ممکن است شرکت ها برای اشتباهاتی که توسط سرویس حقوق و دستمزد مرتکب شده اند، با جریمه های مالیاتی مواجه شوند.

یکی دیگر از معایب این است که خدمات حقوق و دستمزد گران تر از اجرای حقوق و دستمزد در داخل است. این خدمات ممکن است هزینه ماهانه مشخصی را دریافت کنند یا ساختارهای پرداخت متفاوتی را برای سطوح مختلف خدمات ارائه دهند. به دلیل هزینه آنها، خدمات حقوق و دستمزد ممکن است بهترین گزینه برای شرکت های کوچک با بودجه عملیاتی محدود نباشد.

حسابداری حقوق و دستمزد
حسابداری حقوق و دستمزد

برنامه های نرم افزار حقوق و دستمزد

به جای استفاده از خدمات تخصصی حقوق و دستمزد، برخی از شرکت ها به برنامه های نرم افزار حقوق و دستمزد تکیه می کنند. هنگامی که شرکت نرم افزار را خریداری می کند، هیچ هزینه ماهانه اضافی وجود ندارد. برنامه های نرم افزاری معمولاً شامل فرم های مالیاتی قابل چاپ و جداول تکلیفی هستند.

علاوه بر پس انداز مالی، سیستم های حقوق و دستمزد داخلی به شرکت ها کمک می کند تا اطلاعات مالی محرمانه را خصوصی نگه دارند. با این حال، برنامه‌های نرم‌افزاری می‌توانند زمان‌بر باشند، که می‌تواند برای شرکت‌های کوچک با کارکنان کم مشکل ایجاد کند.

صاحبان مشاغل کوچک از نرم افزار حسابداری سود می برند زیرا به آنها کمک می کند حساب های دریافتنی و پرداختنی را ردیابی کنند، سودآوری خود را بسنجند و برای فصل مالیات آماده شوند. یک کسب و کار کوچک کسب و کاری است که می تواند از نرم افزارهای خارج از جعبه بدون نیاز به سفارشی سازی های گسترده استفاده کند. همانطور که یک تجارت رشد می کند، نیازهای حسابداری آن پیچیده تر می شود و یک سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی سفارشی (ERP) اغلب مورد نیاز است.

انواع مختلفی از نرم افزارهای حسابداری مبتنی بر ابر برای مشاغل کوچک وجود دارد. نوع صنعت و تعداد کارکنان دو عاملی هستند که تعیین می کنند کدام نرم افزار حسابداری مناسب است. به عنوان مثال، یک فریلنسر به همان ویژگی‌های نرم‌افزار حسابداری مانند صاحب رستوران نیاز ندارد.

کاهش مالیات حقوق و دستمزد چیست؟

کاهش مالیات حقوق و دستمزد به این معنی است که مالیات‌های تامین اجتماعی و مدیکر کمتری کسر می‌شود و از چک‌های حقوق حذف می‌شود. ایده این است که کارگران و کسب‌وکارها با هر چک حقوق کمی بیشتر به خانه می‌برند و این باعث می‌شود که آنها بیشتر خرج کنند و اقتصاد را تحریک کنند.

 مالیات بر حقوق چیست؟

مالیات بر حقوق به تعویق انداختن جمع آوری مالیات بر حقوق تا تاریخ بعدی است که در آن زمان آن مالیات ها سررسید می شود. تعویق مالیات حقوق و دستمزد در نظر گرفته شده است تا با افزایش موقت دستمزد کارگران، تسهیلات مالی موقتی را برای کارگران فراهم کند.

نحوه محاسبه مالیات حقوق و دستمزد

نحوه محاسبه مالیات حقوق و دستمزد به تجارت و قوانین محلی شما بستگی دارد. اولین قدم این است که دستمزد ناخالص کارمندان خود را محاسبه کنید

1.دستمزد ناخالص کارمندان خود را محاسبه کنید

می‌توانید با استفاده از نرخ دستمزد و دوره‌های پرداخت برنامه‌ریزی‌شده، دستمزد ناخالص کارمندان را تعیین کنید. اکثر کسب و کارها به صورت هفتگی، هر دو هفته یا ماهانه به کارمندان حقوق می دهند. برای محاسبه دستمزد ناخالص یک کارمند ساعتی، ساعات کار آنها در دوره پرداخت را در نرخ دستمزد ساعتی ضرب کنید. فرمول به شرح زیر است:

نرخ ساعتی x کل ساعات کار در دوره پرداخت = دستمزد ناخالص

برای محاسبه دستمزد ناخالص یک کارمند حقوق بگیر، حقوق سالانه آنها را بر تعداد دوره های پرداخت در سال تقسیم کنید. فرمول به شرح زیر است:

حقوق سالانه / تعداد دوره های پرداخت در سال = دستمزد ناخالص

2.کسورات قبل از مالیات را بردارید

پس از تعیین دستمزد ناخالص، باید کسرها را در نظر بگیرید. اینها کسر مالیات هستند، اما سایر کسرهای قبل از مالیات نیز ممکن است اعمال شوند. کسورات قبل از مالیات عبارتند از:

برخی برنامه های بازنشستگی

طرح های بیمه سلامت

کمک های حساب پس انداز سلامت

هزینه های متفرقه

برخی از طرح های بیمه عمر

پس از همه مالیات ها و کسرها، مبلغ باقی مانده مبلغی است که کارمند در روز حقوق به خانه می برد.

سخن پایانی

پردازش حقوق و دستمزد یک تلاش پیچیده و زمان بر است که مستلزم رعایت قوانین و مقررات کشوری است. این نیاز به ثبت سوابق گسترده و توجه به جزئیات دارد. کسب و کارهای کوچک اغلب با استفاده از نرم افزارهای مبتنی بر ابر، حقوق و دستمزد خود را مدیریت می کنند. سایر شرکت ها تصمیم می گیرند وظایف حقوق و دستمزد خود را برون سپاری کنند یا در یک سیستم ERP یکپارچه سرمایه گذاری کنند که حسابداری کلی و حقوق و دستمزد را مدیریت می کند.

همچنین میتونید با کلید بر روی لینک زیر مشخصات نرم افزار حسابداری پرنس را مطالعه نمایید .

مارا دراینستاگرام دنبال کنید

 

ارسال یک نظر

همچنین ممکن است دوست داشته باشید