حسابداری پایه و مقدماتی بخش اول از نگاه پژواک

حسابداری پایه و مقدماتی بخش اول از نگاه پژواک

توسط

حسابداری پایه و مقدماتی بخش اول از نگاه پژواک

حسابداری پایه و مقدماتی بخش اول از نگاه پژواک

حسابداری مقدماتی یا پایه یکی از کارهای اصلی  کسب‌وکار است که شرکت‌ها باید به طور موثر انجام دهند , بنابراین  چه شما قصد دارید حسابرسی کنید یا حسابدار بشوید باید افراد حرفه‌ای استخدام کنید یا با حسابداری اولیه آشنا  شوید .

در این مقاله به این می پردازیم که حسابداری اولیه چیست، چه چیزی در آن گنجانده شده است و نمونه هایی از رویه های اساسی حسابداری مقدماتی را بازگو میکنیم لطفا تا انتها با پژواک همراه باشید.

 

حسابداری پایه و مقدماتی بخش اول از نگاه پژواک
حسابداری پایه و مقدماتی بخش اول از نگاه پژواک

حسابداری پایه چیست؟

حسابداری پایه به فرآیند ثبت تراکنش های مالی یک شرکت اشاره دارد. این شامل تجزیه و تحلیل، خلاصه وگزارش این معاملات به تنظیم کننده ها، سازمان های نظارتی و نهادهای جمع آوری مالیات است. صورت‌های مالی مورد استفاده در حسابداری پایه، خلاصه‌ای از تراکنش‌های مالی در یک دوره حسابداری است که جریان‌های  نقدی،عملیات و وضعیت مالی شرکت را خلاصه می‌کند.

حسابداری پایه یکی از وظایف کلیدی تقریباً در همه کسب و کارها است. معمولاً توسط یک حسابدار یا حسابرس در یک شرکت کوچک یا توسط بخش های مالی بزرگ با ده ها کارمند در شرکت های بزرگتر انجام می شود. گزارش‌هایی که جریان‌های مختلف حسابداری تولید می‌کنند، مانند حسابداری مدیریتی و حسابداری بهای تمام شده، در کمک به مدیریت شرکت در تصمیم‌گیری آگاهانه تجاری بسیار مهم هستند.

بدون حسابداری، تعیین اینکه کدام محصولات موفق بوده اند، کدام تصمیمات تجاری موثر بوده و آیا شرکت در حال تولید درآمد یا سود است، غیرممکن خواهد بود. همچنین تعیین میزان مالیات پرداخت، خرید یا اجاره ملک یا ادغام با شرکت دیگری غیرممکن است. به عبارت دیگر، حسابداری فقط ثبت تراکنش های مالی نیست، بلکه میزان موفقیت شرکت را در دستیابی به اهدافش می سنجد و به سهامداران کمک می کند تا بفهمند که پول آنها چقدر کارآمد استفاده می شود. به همین دلیل است که مشاغل باید در حسابداری مهارت داشته باشند تا بتوانند تصمیمات خوبی بگیرند.

حسابداری پایه شامل چه مواردی می شود؟

اجزای حسابداری پایه شامل موارد زیر است:

سیستم نگهداری سوابق

شرکت‌ها باید یک رویکرد منطقی برای ثبت – نگهداری پیش از شروع فرآیند حسابرسی داشته باشند . آن‌ها باید حساب‌ها را تنظیم کنند تا اطلاعات ذخیره شود . حساب‌ها در طبقه‌بندی‌های زیر قرار می‌گیرند :

دارایی‌ها :

این‌ها به منابع و آیتم‌های مربوط به شرکت اشاره می‌کنند . دارایی‌ها دارای ارزش اقتصادی آتی هستند که می‌توان آن را اندازه‌گیری کرد و می‌تواند با عبارات مالی بیان شود . نمونه‌هایی از دارایی‌های ثابت شامل سرمایه‌گذاری ، پول نقد ، موجودی ، حساب‌های دریافتنی ، زمین ، تدارکات ، تجهیزات ، ساختمان‌ها و وسایل نقلیه می‌شوند .

بدهی ها:

به تعهدات یا بدهی های مالی قانونی که شرکت ها در طول عملیات تجاری متحمل می شوند اشاره دارد. تعهدات می تواند محدود یا نامحدود باشد. آنها در طول زمان از طریق انتقال منافع اقتصادی مانند پول، خدمات یا کالا تسویه می شوند. بدهی ها که در سمت راست ترازنامه شرکت ثبت می شوند شامل حساب های پرداختنی، وام ها، رهن، حق بیمه های به دست آمده، درآمدهای معوق و هزینه های تعهدی است.

حسابداری پایه و مقدماتی بخش اول از نگاه پژواک
حسابداری پایه و مقدماتی بخش اول از نگاه پژواک

حقوق صاحبان سهام:

حقوق صاحبان سهام که به دارایی خالص  نیز شناخته می شود، به مقدار پولی اطلاق می شود که یک شرکت باید پس از انحلال تمام دارایی هایش و پرداخت تمام بدهی آن به سهامداران خود بازگرداند. حقوق صاحبان سهام از تفریق کل دارایی های شرکت به کل بدهی های آن محاسبه می شود.

هزینه ها:

به هزینه های عملیاتی اطلاق می شود که کسب و کارها برای ایجاد درآمد متحمل می شوند. هزینه های مشترک شامل دستمزد کارکنان، پرداخت به تامین کنندگان، استهلاک تجهیزات و اجاره کارخانه است.

درآمد :

به درآمد که یک شرکت از عملیات‌های کسب‌وکار معمولی خود تولید می‌کند ، اشاره می‌کند . این شامل کسورات و تخفیف‌های برای محصولات بازگشتی است . درآمد میانگین درآمد ناخالص است که از آن هزینه‌ها کم می‌شود تا درآمد خالص تعیین شود.

تراکنش ‌های حسابداری:

حسابدار ها مسئول تعداد تراکنش ‌های تجاری هستند در حالی که افراد دیگر از بخش‌های دیگر یک شرکت به حسابدار ارجاع داده می‌شوند . به عنوان بخشی از این تراکنش ها, آن‌ها در ابتدا در حساب‌های ذکر شده در مرحله اول ثبت می‌شوند .

فروش:

این ها معاملاتی هستند که در آن‌ها محصولات / خدمات از خریداران به فروشندگان برای نقد یا اعتبار منتقل می‌شوند. معاملات فروش در ژورنال حسابداری فروشنده (سندی که حاوی خلاصه معامله است) به عنوان بستانکار حساب فروش و بدهکار به وجه نقد یا حسابهای دریافتنی ثبت می شود. فروش معمولاً شامل ایجاد یک فاکتور برای ارسال به مشتریان است که مبلغی را که مشتری بدهکار است را با جزئیات نشان می دهد.

حسابداری پایه و مقدماتی بخش اول از نگاه پژواک
حسابداری پایه و مقدماتی بخش اول از نگاه پژواک

خریدها:

اینها معاملاتی هستند که کسب و کارها برای به دست آوردن مواد و خدمات لازم برای دستیابی به اهداف خود به آنها نیاز دارند. خریدهای نقدی به عنوان بدهکار به حساب موجودی کالا و اعتبار به نقد ثبت می شود. اگر خرید با حساب اعتباری انجام شود، ورودی اعتبار در حساب های پرداختنی و ورودی بدهی در حساب موجودی ثبت می شود. خریدها اغلب شامل صدور دستور خرید و پرداخت فاکتورهای تامین کننده است.

رسیدها:

اینها معاملاتی هستند که به یک شرکت برای ارائه خدمات یا کالا به مشتریان پرداخت می شود. معامله رسید برای فروشنده به عنوان اعتبار به حساب های دریافتنی و بدهکار به وجه نقد در دفتر روزنامه ثبت می شود.

حقوق کارمندان:

این نیاز به اطلاعاتی در مورد تعداد ساعاتی که کارمندان صرف کار با حقوق می‌کنند دارد، که سپس برای ایجاد کسر مالیات، اطلاعات دستمزد ناخالص و سایر کسورات استفاده می‌شود که منجر به پرداخت خالص به کارکنان می‌شود.

 با ما همراه باشید ادامه مقاله در بخش دوم می باشد ….. میتوانید به آن مراجعه نمایید
برای مدیریت کسب و کار خود در بخش مالی میتونید هم اکنون نرم افزار متناسب کسب و کار خود را از پژواک تهیه
نمایید.
همچنین میتونید با کلید بر روی لینک زیر مشخصات نرم افزار حسابداری پرنس را مطالعه نمایید .

مارا دراینستاگرام دنبال کنید

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید