اسناد ، سند و سوابق حسابداری از نگاه پژواک نرم افزار پرنس
اسناد ، سند و سوابق حسابداری از نگاه پژواک نرم افزار پرنس
سوابق حسابداری چیست؟
سوابق حسابداری کلیه اسناد و دفاتر مربوط به تهیه صورت های مالی یا سوابق مربوط به حسابرسی و بررسی های مالی است. سوابق حسابداری شامل سوابق دارایی ها و بدهی ها، تراکنش های پولی، دفاتر، مجلات و هر گونه اسناد پشتیبانی مانند چک و صورتحساب می باشد.
آشنایی با سوابق حسابداری
به طور کلی قوانینی وجود دارد که نهادهای حسابداری و شرکت های حسابداری را مجبور می کند که سوابق حسابداری را برای یک دوره زمانی مشخص نگهداری کنند. هر گونه سوابقی که نتیجههای حسابرسی را تأیید یا در مورد آن تردید ایجاد میکند، حفظ کنند.
هیچ توافق در مورد اینکه مجموعه اسناد تجاری مجموعه جامعی از سوابق حسابداری را شامل می شود، وجود ندارد. سوابق حسابداری را می توان به عنوان یک اصطلاح جامع در نظر گرفت. مختلف، مانند طلبکاران، سرمایه گذاران سهام، یا گروه های علاقه مند به حاکمیت شرکتی، اولویت های متفاوت و اغلب رقابتی خواهند داشت. خواسته ها یا ترجیحات آنها برای اسناد به طور مداوم تغییر خواهد کرد.
به طور خلاصه، سوابق حسابداری و حتی روش های حسابداری به طور مداوم در حال تکامل هستند تا با ماهیت در حال تغییر تجارت و تقاضاهای اطلاعاتی فعالان بازار علاقه مند همگام شوند.
انواع سوابق حسابداری
سوابق حسابداری به طور کلی به دو صورت یکبار ورود و دو ورودی وجود دارد. با نام خود، یک ورودی روش بسیار سادهتری است که برای عملیاتهای کوچکتر بهتر عمل میکند. روش دو ورود پیچیده تر است و برای هر معامله ای که یک تجارت انجام می دهد به دو ورودی، یک اعتبار و یک بدهی نیاز دارد. هدف تعادل دفاتر و حساب کردن جابجایی پول نقد از طریق یک سازمان است. این در درجه اول در شرکت های بزرگتر انجام می شود، که به تشخیص خطاها و تقلب های احتمالی کمک می کند.
انواع خاصی از سوابق حسابداری که بررسی می شوند شامل معاملات، مجلات، دفاتر کل، مانده های آزمایشی و صورت های مالی یک شرکت است.
معاملات
معامله نقطه شروع هر گونه ثبت حسابداری است. این کاتالیزور کل فرآیند است که هر کالایی را که خرید یا فروخته شده، مستهلک شده و غیره که یک تجارت انجام می دهد را نشان می دهد.
دفتر روزنامه
دفترروزنامه تمام معاملات انجام شده توسط یک شرکت را ثبت می کنند. دفتر روزنامه می توانند کل معاملات یک شرکت را پوشش دهند یا دفتر روزنامه مختلفی برای مناطق مختلف شرکت وجود داشته باشد. تنها ضرورت این است که دفترروزنامه به روز نگه داشته شوند و همه تراکنش ها به روشی ثبت شوند.
دفتر کل
دفتر کل عبارت است از جابجایی معاملات در دفتر روزنامه به مکان های تعیین شده در دفتر کل که بر اساس نوع معامله مشخص می شود. این امر بررسی تراکنش ها و دسته بندی صحیح آنها را در تهیه تراز آزمایشی و در نهایت صورت های مالی آسان می کند.
ترازهای آزمایشی
تراز آزمایشی جمع تمام اعتبارات و بدهی ها در چرخه تجاری است. پس از تکمیل این مرحله، همه ورودیها باید متعادل شوند. اگر این کار را انجام ندهند، این میتواند خطایی را که باید اصلاح شود یا تقلب احتمالی را نشان میدهد. تعیین قطع ارتباط بسیار مهم خواهد بود.
صورت های مالی
صورت مالی آخرین قطعه سندی است که اجزای سایر اسناد حسابداری را در بر می گیرد. صورت های مالی آن چیزی است که برای مشاهده در اختیار عموم و نهادهای نظارتی قرار می گیرد. تحلیلگران سرمایه گذاری می توانند صورت های مالی را بررسی کنند تا به افکار خود در مورد شرکت برسند. نهادهای نظارتی می توانند اسناد حسابداری را که صورت های مالی از آن تهیه شده اند درخواست کنند تا درک عمیق تری از شرکت به دست آورند.
همچنین میتونید با کلید بر روی لینک زیر مشخصات نرم افزار حسابداری پرنس را مطالعه نمایید .