هزینه چرخه عمر

هزینه چرخه عمر و فرآیند هزینه یابی

توسط

هزینه چرخه عمر (LCC)، رویکردی است که هزینه کل یک دارایی را در طول چرخه عمر آن شامل: هزینه های سرمایه اولیه، هزینه های نگهداری، هزینه های عملیاتی و ارزش باقیمانده دارایی در پایان عمر آن ارزیابی می کند.

هزینه یابی چرخه عمر فرآیند جمع آوری تمام هزینه هایی است که مالک یا تولید کننده یک دارایی در طول عمر آن متحمل می شود. این هزینه ‌ها شامل سرمایه ‌گذاری اولیه، سرمایه‌ گذاری ‌های اضافی آتی، و هزینه ‌های تکرار شونده سالانه، منهای هر گونه ارزش نجات است.

 

سرمایه گذاری و چرخه عمر

 

درک هزینه چرخه عمر

مفهوم هزینه چرخه عمر در چندین حوزه تصمیم گیری کاربرد دارد. در بودجه ‌ریزی سرمایه، هزینه کل مالکیت جمع ‌آوری می ‌شود و سپس به ارزش فعلی آن کاهش می ‌یابد تا بازده مورد انتظار سرمایه‌ گذاری (ROI) و جریان ‌های نقدی خالص مشخص شود. این اطلاعات بخش کلیدی تصمیم برای خرید دارایی است. در حوزه تدارکات، کارکنان خرید به دنبال بررسی هزینه کل مالکیت یک دارایی هستند تا برای آن دسته از اقلامی که در مجموع نصب، بهره برداری، نگهداری و دفع آنها کمترین هزینه را دارند، سفارش دهند. در حوزه های مهندسی و تولید، هزینه یابی چرخه عمر برای توسعه و تولید کالاهایی استفاده می شود که کمترین هزینه را برای مشتری برای نصب، بهره برداری، نگهداری و دفع آنها داشته باشد. در حوزه خدمات مشتری ، هزینه ‌یابی چرخه عمر بر به حداقل رساندن میزان گارانتی و تعویض که باید روی محصولات در طول عمر مفید آنها انجام شود، متمرکز است.

هزینه ‌یابی چرخه عمر بیشتر توسط کسب ‌و کارهایی استفاده می ‌شود که بر برنامه ‌ریزی بلند مدت تأکید دارند، به طوری که سود چند ساله آنها به حداکثر برسد. سازمانی که به هزینه ‌یابی چرخه عمر توجهی ندارد، احتمالاً کالاها را توسعه می ‌دهد و دارایی ‌ها را با کمترین هزینه فوری به دست می ‌آورد، بدون توجه به هزینه ‌های خدمات بالاتر این اقلام در اواخر عمر مفید شان می ‌توانند به طور پیوسته شاهد کاهش سود باشند.

 

هزینه یابی چرخه عمر

نحوه استفاده از هزینه چرخه عمر

هنگامی که یک کسب و کار را اداره می کنید، هر هزینه اندکی اهمیت دارد. اتخاذ تصمیمات خرید ضعیف می تواند بار مالی غیر ضروری را بر تجارت شما وارد کند و به مرور زمان سود شرکت شما را کاهش دهد. قبل از خرید دارایی های جدید برای کسب و کار خود، هزینه یابی چرخه عمر را تمرین کنید.

دانستن هزینه چرخه عمر یا هزینه کل عمر یک دارایی بر بودجه بندی کسب و کار، قیمت گذاری محصول و تصمیم گیری تأثیر می گذارد.

 

نرم افزارهای حسابداری برای هزینه یابی چرخه عمر

هزینه چرخه عمر چیست؟

هزینه ‌یابی چرخه عمر یا هزینه ‌یابی کل عمر، فرآیند تخمین میزان پولی است که برای یک دارایی در طول عمر مفید آن خرج خواهید کرد. هزینه یابی کل عمر هزینه های یک دارایی را از زمانی که آن را خریداری می کنید تا زمانی که از شر آن خلاص می شوید پوشش می دهد.

خرید یک دارایی یک تعهد هزینه است که فراتر از برچسب قیمت آن است. مثلاً به ماشین فکر کنید. برچسب قیمت خودرو تنها بخشی از هزینه کلی چرخه عمر خودرو است. همچنین باید هزینه های بیمه خودرو، بهره، بنزین، تعویض روغن و هر گونه تعمیر و نگهداری ضروری دیگر را برای کارکردن خودرو در نظر بگیرید. عدم برنامه ریزی برای این هزینه های اضافی می تواند شما را به عقب براند.

هزینه خرید، استفاده و نگهداری یک دارایی تجاری افزایش می یابد. چه در حال خرید خودرو، دستگاه کپی، رایانه یا موجودی هستید، باید هزینه های آتی دارایی را در نظر بگیرید و بودجه بندی کنید.

 

فرآیند هزینه یابی چرخه عمر

فرآیند هزینه یابی چرخه عمر

انجام یک ارزیابی هزینه چرخه عمر به شما کمک می کند تا بهتر پیش بینی کنید که کسب و کار شما هنگام خرید دارایی جدید چقدر پرداخت می کند.

برای محاسبه هزینه چرخه عمر دارایی، هزینه های زیر را برآورد کنید:

  • خرید
  • نصب و راه اندازی
  • عملیاتی
  • نگهداری
  • تامین مالی (به عنوان مثال، بهره)
  • استهلاک
  • دسترس

 

برای یافتن مجموع هزینه های هر مرحله از چرخه زندگی را جمع آوری کنید.

ممکن است از داده ‌های گذشته برای کمک به ایجاد پیش ‌بینی دقیق ‌تر هزینه ها استفاده کنید. برای ساده ‌تر کردن فرآیند، از هزینه ‌های ثابت خود شروع کنید. هزینه های ثابت برای مشاغل هزینه هایی هستند که ماه به ماه ثابت می مانند. سپس، هزینه های متغیر را برآورد کنید، که هزینه هایی هستند که تغییر می کنند.

 

هزینه کل

فرآیند هزینه یابی چرخه عمر برای دارایی های نامشهود

همچنین می توانید از هزینه یابی چرخه عمر برای تعیین میزان هزینه دارایی های نامشهود خود استفاده کنید. دارایی های نامشهود دارایی های غیر فیزیکی هستند، مانند حق ثبت اختراع، نام تجاری کسب و کار شما و شهرت شما.

اگرچه جمع کردن هزینه کل عمر یک دارایی نامشهود نسبت به یک دارایی مشهود (اموال فیزیکی) دشوارتر است، اما هنوز ممکن است. کل هزینه تحصیل و نگهداری یک دارایی نامشهود را در نظر بگیرید.

به عنوان مثال، حق ثبت اختراع هزاران دلار هزینه دارد. همچنین ممکن است نیاز به استخدام یک وکیل برای کمک داشته باشید و یا نیاز باشد هزینه هایی بپردازید.

برند کسب و کار خود را در نظر بگیرید. ممکن است برای همه چیزهایی که برای ایجاد نام تجاری شما انجام می شود، هزینه کنید، مانند ایجاد یک لوگو، ثبت نام و راه اندازی یک وب سایت مربوط به کسب و کارتان. علاوه بر این، برای بازاریابی و حفظ برند خود پول خرج خواهید کرد.

 

ارزیابی هزینه چرخه عمر

مثال ارزیابی هزینه چرخه عمر

فرض کنید می خواهید یک دستگاه کپی جدید برای کسب و کار خود بخرید.

خرید: قیمت خرید 50 میلیون تومان است.

نصب: 500 هزارتومان اضافی برای راه اندازی و تحویل هزینه می کنید.

عملکرد: شما باید کارتریج جوهر و کاغذ برای آن بخرید، بنابراین تخمین می زنید که در طول عمر مفید آن، 20 میلیون برای این لوازم هزینه خواهید کرد و شما انتظار دارید کل برقی که دستگاه کپی استفاده می کند 200 هزارتومان باشد.

تعمیر و نگهداری: اگر دستگاه کپی خراب شود، تخمین می زنید که تعمیرات در مجموع 10 میلیون خواهد بود.

تامین مالی: دستگاه کپی را با کارت اعتباری فروشگاه خود خریداری می کنید که نرخ بهره آن 8 درصد در ماه است. شما در ماه آینده به چاپگر پرداخت می کنید، به این معنی که 4 میلیون سود (50 میلیون * 8 %) بدهکار هستید.

استهلاک: شما پیش بینی می کنید که دستگاه کپی هر سال 1 میلیون تومان ارزش خود را از دست می دهد.

دفع: تخمین می زنید که استخدام یک پیمانکار مستقل برای حذف دستگاه کپی از کسب و کار شما 3 میلیون هزینه دارد.

اگرچه قیمت خرید دستگاه کپی 50 میلیون تومان است، هزینه چرخه عمر دستگاه کپی ممکن است بیش از 85 میلیون تومان برای کسب و کار شما هزینه داشته باشد.

 

تحلیل هزینه عمر

هدف از تحلیل هزینه چرخه عمر

همانطور که گفته شد، انجام تجزیه و تحلیل هزینه چرخه عمر به شما کمک می کند تخمین بزنید که یک دارایی در طول عمرش چقدر برای شما هزینه خواهد داشت.

به برخی از دلایلی که چرا دانستن هزینه کل دارایی می تواند تصمیمات تجاری شما را راهنمایی کند، نگاهی بیندازید.

  1. بین دو یا چند دارایی انتخاب کنید

استفاده از هزینه یابی چرخه عمر به شما در تصمیم گیری در مورد خرید کمک می کند. اگر فقط هزینه اولیه یک دارایی را در نظر بگیرید، ممکن است در درازمدت بیشتر خرج کنید. به عنوان مثال، خرید یک دارایی مستعمل ممکن است برچسب قیمت پایین تری داشته باشد، اما ممکن است هزینه تعمیرات و قبوض آب و برق بیشتری را نسبت به مدل جدیدتر برای شما داشته باشد. مدیریت هزینه چرخه عمر به توانایی شما برای سرمایه گذاری هوشمند بستگی دارد. هنگامی که بین دو یا چند دارایی تصمیم می گیرید، هزینه های کلی آنها را در نظر بگیرید، نه فقط برچسب قیمتی که پیش روی شماست.

  1. مزایای دارایی را تعیین کنید

به طور کلی، شما مزایا و معایب خرید خود را می سنجید. اما اگر فقط هزینه اولیه و کوتاه ‌مدت را در نظر بگیرید، نمی ‌دانید که آیا این دارایی در بلند مدت از نظر مالی برای کسب ‌و کار شما مفید خواهد بود یا خیر. با استفاده از هزینه ‌یابی چرخه عمر، می ‌توانید با دقت بیشتری پیش ‌بینی کنید که آیا بازگشت سرمایه (ROI) دارایی ارزش این هزینه را دارد یا خیر. اگر فقط به هزینه خرید فعلی دارایی نگاه کنید و هزینه های آتی را در نظر نگیرید، ROI را بیش از حد برآورد خواهید کرد.

  1. بودجه های دقیق ایجاد کنید

وقتی می دانید قیمت کل دارایی چقدر است، می توانید بودجه هایی ایجاد کنید که نشان دهنده هزینه های واقعی کسب و کار شما باشد. به این ترتیب، هزینه های کسب و کار خود را دست کم نخواهید گرفت.بودجه از مخارج، درآمد و سود تشکیل شده است. اگر هزینه یک دارایی را در بودجه خود دست کم بگیرید، سود خود را بیش از حد تخمین می زنید. عدم در نظر گرفتن هزینه ها می تواند منجر به خرج بیش از حد و جریان نقدی منفی شود.

 

به دنبال راهی ساده برای پیگیری هزینه های کسب و کار خود هستید؟ نرم افزارهای حسابداری پژواک بدون اینکه از دانش حسابداری سر رشته ای داشته باشید تمامی امور حسابداری شما را انجام می دهد و مدیریت هزینه های شما را آسان می کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد نرم افزارهای حسابداری به لینک قرار داده شده مراجعه فرمایید.

نرم افزار حسابداری پرنس مناسب فروشگاه و شرکت

نرم افزار حسابداری زعفران مناسب رستوران و فست فود

همچنین ممکن است دوست داشته باشید