انجمن ملی حسابداران ایالات متحده اولین تعریف خود را در سال 1981 با سندی تحت عنوان تعریف حسابداری مدیریت ارائه کرد که حسابداری مدیریت آن را چنین تعریف می کند: «… فرآیند شناسایی، اندازه گیری، انباشت، تجزیه و تحلیل، آماده سازی، تفسیر و ارتباطات اطلاعات مالی مورد استفاده مدیریت برای برنامه ریزی، ارزیابی و کنترل سازمان و اطمینان از استفاده صحیح و مسئولیت مدیریت منابع. حسابداری مدیریت همچنین شامل تهیه گزارش های مالی برای گروه های غیر مدیریتی مانند سهامداران، اعتبار دهندگان، سازمان های نظارتی و مقامات مالیاتی است.»
بنابراین حسابداری مدیریتی به ارائه اطلاعات به مدیران می پردازد. این افراد درون یک سازمان هستند و عملیات آن را رهبری و کنترل می کنند. در مقابل، حسابداری مالی مربوط به ارائه اطلاعات به سهامداران، اعتبار دهندگان، و کسانی که خارج از سازمان هستند می باشد.
با این حال، حسابداری مالی و حسابداری مدیریتی مهمترین اطلاعات را برای تجارت فراهم می کند. اما مدیریت کسب و کار نیاز به اطلاعات حسابداری مدیریت دارد. هر سازمانی که بزرگ یا کوچک باشد شخصی باید مسئول توسعه برنامه ها، سازماندهی، منابع و پرسنل باشد.
مدیریت و کنترل عملیات نیاز به برنامه ریزی دارد. اولین گام در برنامه ریزی، شناسایی جایگزین ها و سپس انتخاب بهترین جایگزین ها برای ارتقای هدف سازمان است.
علاوه بر برنامه ریزی برای آینده، مدیران باید بر فعالیت های روزانه نظارت داشته باشند و نظم را برای عملکرد روان سازمان حفظ کنند. این نیاز به توانایی ایجاد انگیزه و هماهنگی مؤثر در افراد دارد. در اجرای کنترل، مدیران سعی می کنند از اجرای برنامه اطمینان حاصل کنند. بازخورد، ارسال سیگنال هایی مبنی بر اینکه تراکنش ها در مسیر درست هستند و کلید کنترل موثر است. سازمان های پیچیده این بازخورد گزارش های دقیق از انواع مختلف تضمین می شود. یکی از این گزارش ها که نتایج واقعی را با بودجه مقایسه می کند، گزارش عملکرد نام دارد. عملکرد تاکید می کند که عملیات طبق برنامه ریزی انجام نمی شود و کدام بخش از سازمان ممکن است به توجه بیشتری نیاز داشته باشد.
بالاخره مدیریت کردن یعنی چی؟
برای مدیریت نیازمند: چشم انداز، رهبری و توانایی بسیج منابع مالی و انسانی است. همچنین مدیر بودن مستلزم تصمیم گیرنده بودن است و برای رسیدن به نتایج خوب تصمیم گیری خوب لازم است.
اهمیت حسابداری مدیریتی
هدف اصلی حسابداری مدیریتی کمک به مدیریت یک شرکت در انجام کارآمد وظایفش است: برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل. حسابداری مدیریت به روش های زیر به این توابع کمک می کند:
- داده ها را فراهم می کند: به عنوان یک منبع حیاتی داده برای برنامه ریزی عمل می کند. داده های مربوط به تاریخ های گذشته جمع آوری شده توسط حسابداری مدیریتی رشد کسب و کار را نشان می دهد که در پیش بینی مفید است.
- تجزیه و تحلیل داده ها: داده های حسابداری با محاسبه نسبت ها و پیش بینی روندها به صورت معنادار ارائه می شود. سپس این اطلاعات برای برنامه ریزی و تصمیم گیری تجزیه و تحلیل می شود. به عنوان مثال، شما می توانید خرید اقلام مختلف را از نظر دوره، تامین کننده و منطقه دسته بندی کنید.
- به بحث های معنادار کمک می کند: حسابداری مدیریت می تواند به عنوان وسیله ای برای برقراری ارتباط یک مسیر در سراسر سازمان استفاده شود. در مراحل اولیه، امکان سنجی سازمانی و سازگاری بخش های مختلف یک طرح را به تصویر می کشد. بعداً از پیشرفت برنامه ها و نقش احزاب مختلف برای اجرای آن می گوید.
- کمک به دستیابی به اهداف: به تبدیل استراتژی ها و اهداف سازمانی به اهداف تجاری امکان پذیر کمک می کند. این اهداف را می توان با تحمیل کنترل بودجه و هزینه یابی استاندارد که جزء لاینفک حسابداری مدیریت هستند، محقق کرد.
- از اطلاعات کیفی استفاده می کند: حسابداری مدیریت برای تصمیم گیری خود را محدود به اطلاعات کمی نمی کند. این اطلاعات کیفی را که نمی توان بر حسب پول اندازه گیری کرد، در نظر می گیرد. چرخه های صنعت، قدرت تحقیق و توسعه برخی از نمونه های اطلاعات کیفی هستند که یک کسب و کار می تواند با استفاده از نظرسنجی های ویژه جمع آوری کند.
فرآیند تصمیم گیری
فرآیند تصمیم گیری فرآیند ایجاد ارزش برای کسب و کار از طریق برنامه ریزی، کنترل و ارزیابی عملکرد است.
ارزش تجاری ناشی از تصمیم مدیریت خوب است. تصمیم گیری با کیفیت تنها با اتکا به اطلاعات ارزشمند می تواند به طور مداوم رخ دهد. بنابراین، ارتباط حسابداری مدیریتی برای موفقیت یک مدیر و برای موفقیت یک شرکت یا سازمان بسیار مهم است.
حسابداری مدیریت در مقایسه با حسابداری مالی
گزارش های حسابداری مالی برای استفاده اشخاص خارجی مانند سهامداران و بستانکاران تهیه می شود.
حسابداران مالی سیستم حسابداری دفتر خرید، دفتر فروش و غیره را حفظ می کنند و صورت های مالی را طبق قانون و استانداردهای حسابداری تهیه می کنند. اطلاعات تولید شده از سیستم حسابداری مالی معمولاً برای نیازهای مدیریت ناکافی است.
گزارش های حسابداری مدیریتی برای مدیران داخل سازمان تهیه می شود.
حسابداری مدیریتی سیستمی برای ثبت داده ها و تولید اطلاعات برای تصمیمات استراتژیک یا عملیاتی است.
هر دو بسیار مهم هستند، زیرا اطلاعات ارزشمندی را برای مدیریت فراهم می کنند.
هدف از اطلاعات کمک به مدیران برای تصمیم گیری برای تحقق اهداف سازمان.
ضوابط اندازه گیری و گزارشگری اقدامات و گزارشات داخلی صورتهای مالی باید طبق قانون حسابداری تهیه شود
پیامدهای رفتاری طراحی شده برای تأثیر گذاری بر رفتار مدیر و کارکنان در درجه اول رویدادهای اقتصادی را گزارش می کند، اما بر کارکنان نیز تأثیر می گذارد، زیرا اغلب کارمندان عملکرد نتایج اقتصادی شرکت را دریافت می کنند.
برنامه ریزی، هدایت، ایجاد انگیزه، کنترل
اولین قدم در برنامه ریزی، شناسایی گزینه ها و سپس انتخاب گزینه ای است که بهترین کار را برای پیشبرد اهداف سازمان انجام می دهد. اول از همه یک کسب و کار باید برای موفقیت برنامه ریزی کند. برنامه ریزی باید در همه سطوح انجام شود. ابتدا در سطح بالایی از تنظیم استراتژی رخ می دهد. برنامه ریزی، در نهایت باید از طریق بودجه ریزی انجام شود تا چشم انداز واقعیت های مالی را ببینیم.
مدیران علاوه بر برنامه ریزی برای آینده، باید بر فعالیت های روزمره نظارت داشته باشند.
در اجرای عملکرد کنترل، مدیران به دنبال اطمینان از اجرای برنامه هستند. چیزی که نشان می دهد آیا عملیات در مسیر درست هستند یا خیر، کلید کنترل است. کارها به ندرت دقیقاً مطابق برنامه ریزی پیش می روند، بنابراین مدیریت باید برای نظارت و تنظیم هرگونه انحراف، بدون توجه به محدودیت ها، تلاش کند تا به هدف برسد.
چکیده
حسابداری مدیریتی شاخه ای از حسابداری است که از مدیریت شرکت در برنامه ریزی، تصمیم گیری، کنترل و تجزیه و تحلیل پشتیبانی می کند. استفاده موثر از این ابزار توسط مدیریت عملیاتی، رشد سودآور و بهینه سازی کسب و کار را تضمین می کند. برای اتخاذ تصمیمات تجاری، صاحبان یا مدیران کسب و کار به اطلاعات مالی و اقتصادی مرتبط و ساختار یافته بر اساس نیازها و تجزیه و تحلیل منابع اطلاعاتی و نتایج کسب و کار نیاز دارند. اما صورتهای مالی ارائه شده توسط متخصصان حسابداری به سختی قابل درک است، به عنوان محتوای اقتصادی، و برای درک منابع درآمد و زیان کسب و کار یا شناسایی راه هایی برای تثبیت بهینه سازی مالی و اقتصادی کسب و کار کافی نیست. بنابراین توسعه تجارت حسابداری مدیریتی ضروری است که به معنی: توسعه سیستمی برای ثبت اطلاعات مالی و غیر مالی با توجه به نیازهای مدیریت بازرگانی، نظارت بر منابع درآمد و زیان کسب و کار، تهیه گزارش های اولیه، تجزیه و تحلیل درآمدها و هزینه ها، بدهی ها، دریافت ها و پرداخت ها، نیازهای مالی و منابع کسب و کار؛ انطباق مستمر مدیریت است.