انبارداری چیست؟راه حل های انبارداری و لجستیک

توسط

انبارداری بخش مهمی از زنجیره تامین خرده فروشی شماست. انبارداری و ذخیره ‌سازی موجودی بر همه چیز تأثیر می ‌گذارد، از تأمین مواد اولیه و مدیریت مؤثر موجودی تا تحویل به موقع سفارش ‌ها به مشتریان.

اگرچه اصول انبارداری در طول سال ها تغییر چندانی نکرده است، ولی راه حل های انبارداری بسیار تکامل یافته اند.

با فناوری ‌های جدید، شهرنشینی و دنیای همیشه در حال رشد خرید آنلاین، انبارداری هرگز موضوع داغ ‌تری نبوده است – به‌ قدری که حتی کمبود فضای انبار و انبارداری برحسب تقاضا وجود داشته است.

 

انبارداری چیست؟

انبارداری چیست؟

انبارداری فرآیند ذخیره سازی کالاها یا موجودی های فیزیکی در یک انبار یا انبار قبل از فروش یا توزیع است. انبارها به ‌طور ایمن محصولات را به‌ صورت سازمان ‌یافته ذخیره و محافظت می ‌کنند. انبارداری ردیابی مکان یک کالا، زمان رسیدن اقلام، مدت زمانی که کالا در آنجا بوده و مقدار موجودی را آسان می ‌کند.

برای یک کسب و کار کوچک یا جدید، انبار کردن موجودی آنها ممکن است از خانه انجام شود تا زمانی که نیاز به فضای بیشتری پیدا کنند. در آن مرحله، برای کسب و کار خود باید فضایی را در اختیار بگیرند و یک انبار اجاره کنند، یا تدارکات را به یک شخص ثالث برون سپاری کنند و موجودی را در انبارهای خود ذخیره کنند.

در انبارداری برای تجارت الکترونیک، محصولات تا زمانی که سفارش به صورت آنلاین ارسال شود، ذخیره می ‌شوند، که باعث می ‌شود سفارش مستقیماً از انبار به مصرف ‌کننده ارسال شود.

 

لجستیک انبارداری

لجستیک انبارداری

لجستیک انبارداری هسته اصلی هر کسب و کاری است که کالاهای فیزیکی می فروشد. تعدادی از مهمترین عناصر لجستیک انبارداری شامل مدیریت انبار، خدمات انبارداری، عملیات و سیستم های مدیریت انبار می باشد.

  1. مدیریت انبار

مدیریت انبار عبارت است از اجرای استراتژیک روزانه عملیات در یک انبار برای ارتقاء، بهبود و تضمین تعالی عملیاتی. مدیریت یک انبار به معنای نظارت بر همه کارکنان، آموزش، موجودی، تجهیزات، ایمنی و امنیت، روابط با شرکت های حمل و نقل است.

مسئولیت ها عبارتند از:

  • پیش بینی و مدیریت حجم و نیروی کار پیش بینی شده
  • اطمینان از استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب و رعایت بهترین شیوه های ایمنی در هر زمان
  • اخذ مجوزها و گواهینامه های مناسب برای هر کسی که با تجهیزات کار می کند
  • حفظ انطباق و الزامات برای آژانس های نظارتی
  • برنامه ریزی و مدیریت مداوم عملیات با رشد و پیچیده شدن کسب و کار
  • ایمن و در دسترس نگه داشتن کالا و انجام ممیزی انبار در صورت نیاز
  • ارائه دستورالعمل های واضح در مورد نحوه دریافت، باز کردن، بازیابی، بسته بندی و ارسال موجودی
  • راه اندازی سطل ها و سایر مکان های ذخیره سازی در مکان های بهینه برای به حداقل رساندن تلاش مورد نیاز برای حرکت بین مقصد
  • ثبت کلیه محموله های ورودی و خروجی و جمع آوری اسناد و مدارک مناسب
  1. عملیات انبار

عملیات انبارداری به فرآیندهایی اطلاق می شود که در یک انبار حول محور جابجایی کالا و ردیابی موجودی می چرخد.

اصول انبارداری شامل کارکردهایی مانند دریافت موجودی، سپس قرار دادن هر SKU در یک مکان ذخیره سازی اختصاصی جداگانه (به عنوان مثال، در قفسه، سطل، یا روی پالت)، و ارسال محصول به مقصد بعدی است.

عملیات انبارداری کارآمد به حفظ موارد زیر کمک می کند:

  • هزینه های پایین
  • موجودی به موقع دریافت و ارسال می شود
  • پرسنل سازنده
  • مقادیر کافی محصول در دسترس
  • فضای ذخیره سازی بهینه شده و راهروهای روشن
  • تجهیزات مورد استفاده کاملا موثر هستند
  • مشتریان خوشحال
  1. سیستم های مدیریت انبار

سیستم مدیریت انبار نوعی نرم افزار است که ابزارهای لازم را برای مدیریت عملیات انبار و جابجایی موجودی برای صرفه جویی در زمان و حذف فرآیندهای دستی فراهم می کند. سیستم های مدیریت انبار به بهینه سازی موجودی و ردیابی، عملیات انبارداری، توزیع حجم کار و حمل و نقل کمک می کند. در نرم افزار حسابداری شرکت پژواک، انبارداری به راحتی قابل مدیریت کردن است.

این نوع راه‌ حل ‌های انبارداری به شما دید و بینش بی ‌سابقه ‌ای نسبت به هر اقدامی که در انبار اتفاق می‌ افتد می ‌دهد. یک سیستم مدیریت انبار خوب حتی به تولید فهرست ‌های انتخاب الکترونیکی بر اساس سفارش ‌هایی که موجودی نزدیک به یکدیگر ذخیره شده ‌اند کمک می ‌کند تا ناکارآمدی ‌ها را کاهش دهد.

به هر طریقی باید از داشتن تدارکات انبارداری ضعیف که می‌تواند منجر به هدر رفتن پول، تاخیر در سفارش ‌ها و مسئولیت‌ های قانونی احتمالی شود، جلوگیری کنید. با این حال، تدارکات ساده انبار می تواند سود شما را بهبود بخشد و برای مشتری تجربه بسیار خوبی را بجا بگذارد.

وقتی نوبت به یافتن یک سیستم انتخاب مناسب برای شما می رسد، درک اینکه کجا فعالیت های چیدن شما فاقد کارایی است اولین قدم خوب است.

تنظیم حداقل موجودی اجباری برای اطمینان از داشتن موجودی کافی نیز می تواند لجستیک انبارداری شما را بهبود بخشد. این عمل به عنوان نقاط سفارش مجدد شناخته می شود و می تواند تأثیر زیادی بر رشد یا کاهش کسب و کار داشته باشد.

 

زنجیره های تامین در انباردرای

نقش زنجیره های تامین در لجستیک انبارداری

زنجیره‌ های تامین برای انجام سریع ‌تر سفارش ‌ها از هر زمان دیگری دوباره طراحی می ‌شوند و لجستیک انبارداری نقش مستقیمی در تحقق آن دارد. برای جابجایی کالاهای نهایی از طریق زنجیره تامین، بیشتر موجودی ها از یک تولید کننده، اغلب از خارج از کشور، به یک انبار ارسال می شود.

برخی از انبارها برای ذخیره ‌سازی طولانی ‌مدت استفاده می ‌شوند، در حالی که برخی دیگر کل فرآیند انجام سفارش را انجام می ‌دهند و موجودی را خیلی سریع تغییر می‌ دهند. برخلاف انبارهایی که صرفاً محل ذخیره سازی هستند، یک انبار تکمیل انبارداری را انجام می دهد اما به طور مداوم سفارشات را انتخاب، بسته بندی و به مشتریان ارسال می کند.

این را می توان در داخل توسط یک خرده فروش مدیریت کرد یا به یک شرکت تدارکات شخص ثالث که مدیریت اجرای بسیاری از شرکت ها را بر عهده دارد، برون سپاری کرد.

 

تجارت الکترونیک و انبارداری

نحوه قرار گرفتن انبارها در عملیات تجارت الکترونیک

وقتی چیزی را آنلاین می‌ خرید و به شکلی جادویی درب خانه شما ظاهر می ‌شود می دانید که قبل از رسیدن به آنجا، احتمالاً در یک انبار ذخیره شده است. تجارت الکترونیک لجستیک را برای تحویل سفارشات در وب ‌سایت ‌ها و بازارها با سرعت بی ‌سابقه سوق می دهد.

 

ذخیره سازی موجودی و انبارداری

ذخیره سازی موجودی

ذخیره سازی موجودی، قرار دادن محصولات خاص در مکان های تعیین شده است. هر محصولی را که می فروشید باید محل ذخیره سازی خود را در انبار تجارت الکترونیک داشته باشد. انبارداری و ذخیره سازی این امکان را فراهم می کند:

  •      محل دقیق هر اقلام موجودی را مشخص کنید.
  •      تعداد واقعی واحدهای موجود را بشمارید و آن را با تعداد واحدهای فهرست شده مقایسه کنید.
  •      با دانستن اینکه دقیقاً کدام محصولات تحت تأثیر قرار می گیرند و در کجا هستند، به فراخوان های محصول، کالاهای منقضی شده و موجودی آسیب دیده پاسخ دهید.
  •      قبل از هر چیزی که اخیراً دریافت شده است، قدیمی ترین موجودی را ارسال کنید.

 

عملیات انبارداری

ارسال و دریافت

فرستنده ‌ها موجودی را به انباری ارسال می ‌کنند که در آن محصولات دریافت می ‌شوند، انبار می‌ شوند و به گونه ‌ای چیده می ‌شوند که جابجایی کارآمد را برای حفظ عملکرد روان انجام دهد. عملیات انبارداری باید برای پذیرش به موقع موجودی کالاهای دریافتی با دانستن اینکه کدام محصولات و تعداد واحدهای هر کدام وارد می شوند، بهینه شود.

پس از ذخیره ‌سازی موجودی و آماده شدن برای حمل مجدد، شرکت‌ های حمل ‌و نقل سفارش ‌ها را از انبار دریافت کرده و به مقصد بعدی ارسال می‌ کنند.

 

شرکت های خدمات انبارداری

مراکز توزیع

مراکز توزیع اغلب توسط شرکت های بزرگ که هم حضور فیزیکی و هم آنلاین دارند استفاده می شوند. آنها برای ذخیره سازی کوتاه مدت تا زمانی که محصولات مورد نیاز هستند، بهترین هستند، در این مرحله معمولاً به طور مستقیم به مکان های خرده فروشی، عمده فروشی یا مصرف کنندگان ارسال می شود. مراکز توزیع تقاضا محور هستند و محصولات با سرعتی سریع داخل و خارج می ‌شوند و کامیون ‌هایی که دائما کالاها را تحویل می ‌گیرند و می ‌برند.

لجستیک انبارداری شامل آماده شدن برای بازگشت است، به خصوص زمانی که گزینه بازگشت در فروشگاه وجود ندارد. عملیات انبارداری باید قادر به دریافت، ارزیابی و پردازش هر کالای برگشتی باشد. حتی ممکن است هدفتان ارائه برچسب ‌های برگشتی پیش ‌پرداخت به مشتریان، اشتراک ‌گذاری اطلاعات ردیابی بازگشت و بازپرداخت، و ایجاد تجربه ‌ای تا حد امکان بدون دردسر برای مشتریان باشد.

 

معیارهای مهم در انبارداری

6 معیار مهم برای انتخاب راه حل انبارداری

ملاحظات زیادی وجود دارد که بر عملیات و مدیریت انبارداری تأثیر می گذارد. هنگام تحقیق در مورد راه حل های انبارداری برای یافتن راه حل مناسب خود، حتماً به هر یک از موارد زیر فکر کنید.

  1. هزینه های ذخیره سازی و تعداد SKU

SKU ها به شما کمک می کنند تا موجودی خود را پیگیری کنید، اما همچنین به شما کمک می کند هزینه های ذخیره سازی احتمالی و مقدار فضایی که در یک انبار نیاز دارید را محاسبه کنید.

به عنوان مثال، برای هر پیراهنی که می فروشید، به یک واحد ذخیره سازی جداگانه برای هر اندازه (XS، S، M، L، XL، XXL، و غیره) در هر رنگ (زرد، قرمز، آبی، سبز و غیره) نیاز دارید. و سبک (آستین بلند، معمولی، جیبی، و غیره)، و شما باید هزینه ذخیره سازی جداگانه برای هر تغییر بپردازید.

اگر فقط تعداد انگشت شماری SKU دارید، فضای ذخیره سازی بسیار ارزان تر از زمانی است که 1000 SKU دارید. و اگر 1000 SKU دارید اما هر ماه فقط 1500 سفارش می ‌فروشید، ممکن است برخی از شرکت ‌ها نتوانند با شما کار کنند.

این به این دلیل است که شرکت ‌های تکمیل کننده با انجام سفارش‌ها به محض ثبت، موجودی را به سرعت تغییر دهند. این بدان معناست که شما اغلب به اندازه کافی موجودی را مجدداً ذخیره می کنید تا با تقاضا مطابقت داشته باشید و در پرداخت هزینه های ذخیره سازی و لجستیک بالا گیر نکنید.

هزینه های انبارداری می تواند از هر SKU یا هر واحد ذخیره سازی تا هزینه ثابت برای هر سطل، قفسه یا پالت استفاده شده متغیر باشد.

ذخیره سازی سفارش ها

  1. فصلی بودن کسب و کار شما

نوسانات فصلی در مدیریت زنجیره تامین و تقاضا می تواند لجستیک انبارداری را بسیار پیچیده کند. اگر فروش شما به صورت فصلی یا ماه به ماه در نوسان است، اجاره یک فضای اختصاصی یا انبار برای کسب و کار شما ممکن است در فصول کم گران شود یا با دریافت دسته جدیدی از موجودی یا در فصل اوج و تعطیلات منجر به کمبود فضا شود. .

به همین دلیل است که واگذاری تدارکات به شخص ثالثی می تواند به شما کمک کند که در هر دو حالت گیر نکنید.

  1. محل انبار

مکان بهینه برای یک انبار به نیاز شما بستگی دارد. اگر هدف شما این است که محصولات زیادی را به صورت عمده در مدت زمان طولانی ذخیره کنید، می توانید با پیدا کردن یک مکان روستایی یا یک مرکز در نزدیکی یک مرکز حمل و نقل هزینه کمتری بپردازید. اگر هدف شما این است که سفارش ‌ها را در سریع ‌ترین زمان ممکن به مشتریان تحویل دهید، می‌ خواهید یک انبار تکمیل در نزدیکی مقصد حمل و نقل مشتریان خود داشته باشید.

انبارها در مناطق شهری یا شهرهای بزرگ می توانند سفارشات شما را خیلی سریع به جمعیت زیادی تحویل دهند. این کمک می کند تا با کاهش مسافت طی شده و زمان حمل و نقل، انتظارات مشتری مانند حمل و نقل سریع برآورده شود. اگر مشتریان شما همه در یک منطقه جغرافیایی ساکن نیستند، با یک انبار متمرکز تر می توانید به مناطق بیشتری دسترسی داشته باشد.

  1. تعداد انبارهایی که موجودی را در آنها ذخیره می کنید

همانطور که تجارت شما رشد می کند، لجستیک پیچیده تر می شود و نیاز به توسعه دارد. برای بهینه سازی زنجیره تامین و کاهش هزینه های حمل و نقل، باید مطلوب ترین مکان ها را از نظر اندازه و جغرافیا انتخاب کنید.

اطمینان از اینکه فضای کافی نه تنها برای نیازهای فعلی بلکه برای رشد آینده دارید، به شما کمک می کند تا فوراً  فضای انبار را بیشتر نکنید. همچنین باید به روند فروش در طول زمان توجه کنید تا نظارت کنید که سفارشات به کجا ارسال می شوند.

اگر به مناطقی ارسال می کنید که از انبار شما دور هستند، هزینه حمل و نقل بیشتری را پرداخت می کنید و زمان بیشتری را در حمل و نقل خواهید داشت.

وجود انبارها در چندین منطقه نزدیک مشتریانتان می تواند به شما کمک کند حمل و نقل ۲ روزه مقرون به صرفه ارائه دهید و سبد های خرید رها شده را کاهش دهید.

فن آوری انبارداری

  1. فن آوری مدیریت انبار

چه قصد دارید انبار خود را مدیریت کنید یا مدیریت زنجیره تامین را به شخص ثالث برون سپاری کنید، فناوری یک بخش حیاتی از مدیریت و عملیات انبار است. شما به نرم افزاری نیاز دارد که فرآیند انجام سفارش را خودکار کند در حالی که سفارشات، محموله ها، سطوح موجودی، مراکز لجستیک و مشتریان را در یک مکان گرد هم آورد.

با اتصال کانال ‌های فروش شما، همین فناوری به ‌طور خودکار سفارش‌ ها را برای همکاران در انبار ارسال می‌ کند تا شروع به برداشت کنند. هر مرحله از فرآیند ثبت می شود و اطلاعات ردیابی برای مشتری ارسال می شود.

  1. خدمات ارزش افزوده

اگر به خدمات اضافی خارج از انبارداری سنتی، انتخاب، بسته بندی و حمل و نقل نیاز دارید، مطمئن شوید که شرکتی را پیدا کنید که بتواند نیازهای منحصر به فرد شما مانند کیت و مونتاژ، اتصال متقابل، خدمات تبرید و هر چیز دیگری که کسب و کار شما ممکن است نیاز داشته باشد.

 

انبارداری و لجستیک

نتیجه

انبارداری بر هر کسب و کاری که محصولات می فروشد تأثیر می گذارد. انتخاب راه حل مناسب انبارداری می تواند به صرفه جویی در هزینه، پاسخگویی به تقاضای مشتری و افزایش کارایی کمک کند. کار با یک شرکت تدارکات شخص ثالث برای مشاغل تجارت الکترونیکی که نمی خواهند خودشان انبار را مدیریت کنند بسیار رایج است.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید